Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Essity presenterar delårssiffror. Arkivbild.
Essity presenterar delårssiffror. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Lägre vinst för Essity

Hygienbolaget Essity redovisar en vinst före skatt på 942 miljoner kronor för det första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 3 320 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 039 miljoner kronor, enligt Bloombergs sammanställning.

Enligt bolaget har prishöjningar på råvaror påverkat resultatet.

Omsättningen uppgick till 34 301 miljoner kronor, jämfört med 27 528 miljoner kronor ett år tidigare.

Nu ska Essity fokusera på att höja sina priser framöver, skriver vd Magnus Groth i ett pressmeddelande.

"På kort sikt är dock vår högsta prioritet att fortsätta genomföra betydande prishöjningar för att förbättra lönsamheten", skriver vd Magnus Groth i ett pressmeddelande.

Essity drar sig ur Ryssland.

"Essitys förutsättningar att bedriva verksamhet i Ryssland har försämrats. På grund av detta har en nedskrivning gjorts av bolagets tillgångar i Ryssland om cirka 1,4 miljarder SEK. Vidare har ett arbete initierats för att lämna den ryska marknaden", meddelar bolaget.