Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ica visar siffrorna. Arkivbild.

Lägre lönsamhet för Ica-gruppen

Dagligvarujätten Icas ägarbolag Ica-gruppen tappar i lönsamhet efter ett kvartal med en svag krona och dyrare omställningskostnader på bland annat e-handelssidan.

Under det första kvartalet i år gör Ica-gruppen en vinst före skatt på 888 miljoner kronor, vilket är lägre än resultatet före skatt på 1 313 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Det huvudsakliga skälet till att Icas ägarbolag inte når hela vägen är en minskad lönsamhet följt på omfattande negativa valutaeffekter och fördyrande kostnader kopplade till Ica-gruppens förändrings- och utvecklingsarbete.

- Våra framtidssatsningar på e-handelssidan har medfört stora kostnader, vilket vi inte har lyckats kompensera för under det här kvartalet, säger Per Strömberg.

Tror på onlinesatsningarna

Däremot har tidigare investeringar i e-handeln börjat ge resultat, påpekar vd:n. Bolagets online-affär visar på en kraftig tillväxt under kvartalet och Ica-gruppen är trygga att de kan möta konkurrensen på marknaden.

- Vi står oss väldigt väl och växer bättre än marknaden inom alla våra områden. Men för vissa delar är det från låga nivåer och då är det lättare att visa på starka tillväxtsiffror, säger Strömberg.

Högre priser

Utöver de stora omställningskostnaderna var den svagare kronan ett av skälen till Ica-gruppens dämpade nyckeltal i delårsrapporten. Och det kommer innebära dyrare shopping för kunderna.

- Den negativa valutaeffekten var väsentlig. Med en långvarig försvagning av kronan följer ökade priser i butik, så kommer det självklart bli, säger Strömberg.

Ica-gruppen redovisar en nettoomsättning på drygt 27 miljarder kronor, en ökning med 5,8 procent jämfört med ett år tidigare.