Tre av tio erbjudanden under den pågående kampanjen Singles day är bluffreor, enligt Pricerunner. Problemet finns både i fysiska butiker och på nätet.
Tre av tio erbjudanden under den pågående kampanjen Singles day är bluffreor, enligt Pricerunner. Problemet finns både i fysiska butiker och på nätet. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Lätt bli blåst på Black friday

Mitt i årets mest intensiva shoppingmånad där Black friday väntar runt hörnet fälls fyra bolag för vilseledande reklamkampanjer. Som kund gäller det att se upp – tre av tio erbjudanden är nämligen bluff.

ANNONS
|

Reor och röda priser ska indikera att det är billigare än vanligt. Men företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha reor och sänkta priser, anser Konsumentombudsmannen (KO).

KO har den senaste tiden riktat kritik mot fyra bolag som anses ha vilselett sina konsumenter. Detta genom att ange ett alltför högt normalpris i strid mot marknadsföringslagen.

Det handlar om fyra välkända företag: Sportamore, Intersport, Ur & Penn samt Jollyroom, försäljare av barn- och babyartiklar på nätet.

Jollyroom döms även att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor. Företaget har marknadsfört varor som billigare när priset egentligen inte alls var sänkt, anser KO.

ANNONS

"Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna", säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Övriga tre bolag riskerar samtidigt böter på 1,5–2 miljoner kronor. Därtill får företagen inte använda sig av "rea" på ett vilseledande sätt och påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta, eller använda sig av ordet rea om inte försäljningen pågår under en begränsad tid.

Flera branscher

Konsumentverket är den myndighet som ser över att företag följer marknadsföringslagen. David Ånesjö, jurist vid verket, berättar att bolagen vanligtvis åtgärdar de brister som påpekats, men att det inte alltid håller i sig.

Till branscherna som oftast granskas av myndigheten hör leksaksbranschen, barnprodukter, hemelektronik, sänghandel och sporthandel.

– Så här i reatider märker vi att vi får in ännu fler anmälningar. Vi tar gärna emot anmälningar och uppmanar konsumenter att höra av sig till oss, säger David Ånesjö.

Hans råd till konsumenterna är att ta del av historisk prisstatistik genom att använda sig av prisjämförelseverktyg.

Inte riktiga reor

Under fjolårets Black friday smyghöjdes priserna med 22 procent, och närmare var fjärde reaprodukt var en så kallad bluffrea, enligt prisjämförelsesajten Pricerunner.

Problemen kvarstår även i år, visar sajtens senaste mätning. Inför årets Singles day- och Black friday-kampanjer smyghöjdes priserna med drygt 30 procent under hösten.

ANNONS

Det innebär att så många som tre av tio erbjudanden är bluffreor.

– De produkterna som reas ut nu har prishöjts med minst tio procent under hösten. Det kan till och med vara dyrare nu än för några månader sedan, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

"Samma problem"

I vissa fall sätts rabattsatsen utifrån tillverkarnas rekommenderade priser, i stället för butikernas ordinarie pris, som oftast är lägre.

– Butikerna vill att rabattsatsen ska se högre ut än vad den faktiskt är. Som konsument kan man inte lita på rabatterna, säger Nicklas Storåkers.

Bluffreorna förekommer både på nätet och i fysiska butiker, fortsätter han.

– Det är samma problem oavsett var man handlar. De flesta butiker har både fysiska butiker och försäljning på nätet, och har oftast samma priser på båda ställena.

Fanny Hällegårdh/TT

Inför shoppingdagen Singles day i år – den 11 november – analyserade prisjämförelsesajten Pricerunner 35 000 priser från de 50 största nätbutikerna. Pricerunner har kommit fram till att mellan den 1 september 2019 och fram till veckan innan readagen smyghöjdes priserna med 29 procent. Det innebär att tre av tio erbjudanden var bluffreor.

Under fjolårets Black friday analyserades prisutvecklingen på över 20 000 populära produkter. Analysen visade att priserna smyghöjdes med 22 procent, och närmare var fjärde reaprodukt (23 procent) var en bluffrea.

Källa: Pricerunner

ANNONS