Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kvinna blåst av falsk soldat

Helena lurades att betala över 10 000 kronor till en ”amerikansk soldat” på Facebook. Sol-och-vårare har funnits i hundratals år men med sociala medier tar de nya former.

Den 26 april fick Helena en vänförfrågan på Facebook, från en medel­ålders man som ”föll för hennes vackra leende”. Mannen sade att han var amerikansk kapten placerad i Kabul.

– Han sade att han skilde sig 2008 och att han hade ett femårigt barn, som han visade bilder på. Det blev mer och mer samtal med kärlekslängtan från hans sida och jag tänkte att han är knäpp, säger Helena.

Men samtalen på Facebook fortsatte och Helena antog att han kanske hade tråkigt. Efter ett tag ville mannen komma och hälsa på i sommar för att se om han kunde flytta till Sverige när tjänsten i Afghanistan var över.

– Sedan kom nästa intrång, som jag kallar det för nu, säger Helena.

Mannen ville skicka ett paket med pengar och personliga saker. Trots att Helena var tveksam gav hon honom sin mejladress, som han skickade en fraktavi till. Paketet skulle skickas till London med ”International federation of Red Cross and cargo shipment”. Snart kom ett mejl från ”Lyssa Lopez, Foreign operation manager på International diplomatic courier service UK”, som ville ha en kopia på Helenas pass. Sedan ett nytt mejl om att flyget var bokat men för att paketet skulle skickas var hon tvungen att betala in 1 450 dollar till organisationens kassör genom Western Union samma dag. Efter flera kontakter med ”soldaten” och Lyssa Lopez skyndade sig Helena till ett Forex-kontor dagen efter.

– Tjejen i kassan spände ögonen i mig och försökte stoppa mig tre gånger. Men jag hade bråttom och tänkte att jag är väl en vuxen människa som bestämmer själv vem jag ska skicka pengar till, säger Helena.

Hon satte in 10 500 kronor på kontot. Men när hon kom ut från Forex förändrades allt.

– Då släppte det. Jag började skaka och kunde knappt ta mig till spårvagnen.

När hon kom hem sökte hon på ”foreign operation manager” och insåg att hon utsatts för bedragare.

Hon anmälde ”soldatens” konto till Facebook, ”Lyssa Lopez” mejl till G-mail och gick till polisen. Men enligt Helena tog inte polisen emot anmälan med hänvisning till att de inte hade tid. Helt fel, enligt Anders Olofsson på bedrägeriroteln i Stockholm.

– Det är en absolut plikt att ta emot anmälan oavsett hur konstig den kan vara, säger han.

Trots att Helena förlorade över 10 000 kronor kom hon billigare undan än många andra. Peter Forsman, på toppdomänen .se har jobbat med att avslöja internetbedrägerier i flera år. Enligt honom finns det exempel där personer förlorat flera miljoner kronor.

– Bedragarna slutar aldrig. Om hon inte kommit till insikt med att det var en bluff hade det fortsatt. I nästa vända hade paketet fastnat i tullen och så vidare, säger han.

Förtroendebedrägerier har förekommit sedan 1700-talet, enligt Peter Forsman. De senaste fem till sex åren har de flyttat över till Facebook och dejtingsajter.

– Bedragarna livnär sig på det här och blir skickligare för varje fall. De kan hålla igång 30–40 kontakter samtidigt. Det är ruskiga pengar de kommer över, säger Peter Forsman.

Helena säger att hon vill berätta sin historia för att förhindra att det ska drabba andra.

Tvekade du aldrig under tiden?

– Jo, men det kämpade det jag ner flera gånger. Jag tänkte: ”var inte så misstänksam, det har du varit i hela ditt liv.” Den här jäkeln lyckades få mig på knä och det tror jag beror på att han vidrörde ett känsloläge.

Fotnot: Helena heter egentligen något annat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.