Kunden styr reklamen

ANNONS
|

Nästa år kommer svenska företag att köpa mer reklam på internet än på tv. Siffror från Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) visar att nästa år kommer reklaminvesteringarna för internet att vara 4,8 miljarder kronor. För tv 4,7 miljarder kronor.

Internet förändrar reklamen i grunden. Med fingertopparna mot tangentbordet har konsumenten hela världen framför sig. Företag å sin sida har en unik möjlighet att få kunden till i sin butik, till sin produkt eller tjänst.

- Förr var marknadsföring och reklam ett avbrott och det handlade om att få kunden att åtrå en vara. Nu handlar det om att skapa riktiga personliga skäl för att få människor att känna sig delaktiga och dela med sig bland sina vänner, säger Alan Moore, varumärkesstrateg från England.

ANNONS

Alan Moore jobbar i London har bland annat arbetat för H&M när de öppnade butiker i USA.

- I stället för stora affischer med texten "Open next week" ordnade vi bland annat festivaler på universitet för att skapa intresse kring butikerna, säger han.

Reklam och varumärkesbyggande på nätet handlar om att skapa ett engagemang enligt Alan Moore. Livsmedelsföretag måste exempelvis passionerat bry sig om vad kunderna äter. Företag kan inte se kunder som en handelsvara utan bjuda in dem till delaktighet.

- Människor pratar om dig vare sig du vill eller inte. Om allt, det bra, det dåliga och det fula. Kommunikation inom nätverk förändrar sättet som marknader växer. Små nischmarknader kan bli globala. Vad nätverket tipsar om fastnar betydligt bättre än massreklam.

Alan Moore nämner bloggar, Face book och You tube som exempel. Han berättar om när han flög och bolaget tappade bort hans väskor på vägen. Han tyckte servicen var usel skrev ett öppet brev till flygbolaget på sin blogg och fick mängder av respons.

Men långt från alla företag är bra på att tänka internet. Patrik Sandberg, vd på mediebyrån Starcom, anser att de flesta inte alls visat framfötterna på området. Undantagen är bland annat Ikea, Absolut och Volvo.

ANNONS

- Volvo var tidigt ute och använde kampanjsidor och sökord aktivt. När den nya modellen kom kunde man se och nästan röra vid den via nätet, säger han.

Enligt Patrik Sandberg har många branscher potential och nämner detaljhandeln, reseindustrin, bilbranschen och telecom. Och de stora kategorierna är sökordsannonsering, banners och eftertextannonser.

- Internet ger en unik möjlighet att få kunden till företagets hemvist direkt. Men tyvärr verkar det inte som alla företag funderat på vad de ska göra med sajten. "Varför har du lurat hit mig", tänker man då som konsument.

Face book exempelvis är intressant, men det finns ett integritetsproblem.

- Konsumentperspektivet är spännande och delaktigheten. Men skräddarsydd reklam där är problematiskt. På Face book vill man umgås.

ANNONS