Rolfs flyg- och bussresor har varit rätt positionerade på en förändrad resemarknad.
Rolfs flyg- och bussresor har varit rätt positionerade på en förändrad resemarknad. Bild: ADAM IHSE / EXPONERA

Kulorna trillar in när Rolfs flyger och far

Resebranschen växer måttligt och lönsamheten är pressad. Men det gäller inte göteborgska Rolfs flyg- och bussresor – bolaget har haft rekordtillväxt de senaste åren. Digitalisering och en egen nisch är två förklaringar.

ANNONS
|

Resebranschen har påverkats kraftigt av digitaliseringen – byråerna utmanas av nätaktörer där kunder kan boka billiga flygresor och hotell själva. Det har lett till en rätt låg tillväxt. Ett sätt att möta detta är att erbjuda specialresor som sport-, kultur- och vinresor. Och det är precis inom denna nisch Rolfs flyg och bussresor verkar.

Det har visat sig vara ett vinnande koncept – bolaget har vuxit varje år de senaste åren och så pass mycket att det som ett av mycket få bolag utnämnts till gasellföretag av Dagens Industri fem år i rad. Bolaget prisades för detta under tisdagen.

ANNONS

Så vad ligger bakom framgången där bolaget vuxit från cirka 40 miljoner i omsättning för tio år sedan till 500 miljoner kronor ifjol?

– Vi har bra produkter, gruppresor, där vi ger resenärer ett socialt innehåll och gemenskap, säger Emanuel Karlsson, vd för reseföretaget.

Rolf Karlsson (till vänster) grundade reseföretaget på 70-talet, sonen Emanuel med syskon och medarbetare har under de senaste åren drivit bolaget med kraftig tillväxt.
Rolf Karlsson (till vänster) grundade reseföretaget på 70-talet, sonen Emanuel med syskon och medarbetare har under de senaste åren drivit bolaget med kraftig tillväxt. Bild: ADAM IHSE / EXPONERA

Satsning på tillväxt

Han tog över vd-skapet 2006 av sin pappa, som bär förnamnet Rolf, och satsade målmedvetet på tillväxt för familjeföretaget.

– Även fast bolaget hetat Rolfs flyg och buss ända sedan starten 1975 var det egentligen bara bussresor som arrangerades under de första 32 åren.

Idag flyger bolaget till destinationer över hela klotet, men kör också gruppresor till ett så pass näraliggande mål som Gekås i Ullared.

– Vi är Sveriges största gruppresearrangör, med cirka 110 000 resenärer årligen. Medan andra reseföretag har gruppresor som en sidoverksamhet ägnar vi oss uteslutande åt det.

Rätt i tiden

Och trenderna i resebranschen har gynnat företaget – eftersom kunder efterfrågar resor med innehåll har gruppresor ökat sina marknadsandelar jämfört med charter.

– Det senaste vi sett är att cykelresor blivit alltmer populära, där elcykelresor är det senaste – resenärerna kan uppleva Toskana utan att behöva trampa lika mycket själva.

En stark kundgrupp finns i åldersgruppen 55-plus.

En annan faktor är att Rolfs hakat på digitaliseringen av branschen – vd:n själv har en bakgrund som programmerare och därför själv utvecklat företagets digitala plattformar.

ANNONS

När GP besöker bolaget på Folkungagatan är grundaren Rolf och de tre söner som driver företaget på kontoret. Och utvecklingen för researrangören med 40 anställda ser bara ut att accelerera.

– Nästa bokslut kommer vi att visa en omsättning på 700 miljoner, konstaterar vd Emanuel Karlsson.

Fakta: Gasellföretag

En gasell är ett företag som växer osedvanligt mycket – av egen kraft – och samtidigt uppvisar lönsamhet. Begreppet lanserades av den amerikanska ekonomen David Birch för att visa på den grupp av snabbrörliga, ofta mindre, företag som står för en osedvanligt stor andel av jobbtillväxten i samhället.

Dagens Industris definition av gasell är att företaget bland annat ska ha en omsättning på över tio miljoner, ha minst tio anställda, ökat omsättningen varje år de senaste tre åren, uppvisa ett positivt rörelseresultat, ha sunda finanser samt ha vuxit i huvudsak organiskt.

ANNONS