Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bokhandlarna får ta till nya grepp för att locka kunderna när internethandeln växer. Här signerar Per Gessle.

Kritik mot bokhandeln

Bokhandeln måste skärpa till sig. Annars kan den få samma problem som skivindustrin. Salvan levereras av Jan Jörnmark, ekonomihistoriker och författaren bakom Övergivna platser.
Tydligare skyltningar och utbildning av personal måste till i framtidens bokhandel. Det anser Jan Jörnmark vars bok toppar listan över historiska böcker på internetbokhandeln Adlibris.
Bokhandeln har pliktskyldigast skyltat upp den. Och då lagd på hög på ibland undanskymda platser. Och det är just detta som är en del av Jan Jörnmarks kritik av bokhandeln - han menar att den på vissa håll förvandlats till rena diversehandeln. Och att framtidens bokhandel måste ha mer utbildad personal.
För Jan Jörnmark är det internet som är framtidens sätt att sälja böcker på.
- Internet är ett kraftfullt medium som växer hela tiden. Det är dags för bokhandeln att finna något sätt till ett mera intimt samarbete.
Men när bokhandeln som bäst håller på att summera julhelgens köpfest är både Akademibokhandeln och Bokia nöjda med årets resultat. Även om de hårda paketens innehåll kanske är lite annorlunda i år än tidigare.

Deckare planar ut
Försäljningen av dominanterna deckare och matböcker håller på att planas ut, även om Stieg Larssons Milleniumtrilogi under året dominerat topplistorna. Men som tvåa återfinns en annan genre, J K Rowlings sista roman om Harry Potter. Polisprofessorn Leif G W Perssons senaste om Palmemordet, Faller fritt som i en dröm, är en annan favorit. Bra säljer också årets Nobelpristagare Doris Lessing.
Överraskande har historiska faktaböcker som Den unge Stalin, Chockdoktrinen och Svensk maffia, blivit framgångar. I branschen tror man att ämnet historia är tillbaka och att nästa jul kommer böcker om olika miljöämnen att ta en allt större plats.
Martin Barden är vd för Bokia AB med sina 90 butiker i landet. I och med köpet av Wettergrens är företaget i dag största bokhandeln i Göteborg med en omsättning beräknad till runt 250 miljoner i år exklusive moms.
- Vi kommer att investera och ändra i våra butiker inom två år. Det ska bli lättare för kunderna att hitta. Namnet Wettergrens kommer att försvinna vid ungefär samma tid.

Ökat intresse för ljudböcker
Barden är glad över det stora intresset för ljudböckerna och noterar en ökning på nästan 50 procent mot förra året. I framtiden tror han också att nedladdning från nätet blir en betydande faktor.
- Jag upplever att boken är mer populär än någonsin. Nu gäller det för oss att ta tag i våra problem. Bokhandeln har inte alltid hängt med utvecklingen och det ska vi försöka ändra på.
Den stora konkurrenten Akademibokhandeln har 63 butiker i dag i Sverige. Att klimatet i Göteborg hårdnat håller försäljningsdirektören Bo Röstberg med om. Omsättning här ligger runt 100 miljoner kronor.
- Vi måste vässa oss och bli bättre. Vårt grundkoncept behåller vi. Vi tror inte att alla butiker trots olika ytor ska ha samma inredning.
Bo Röstberg noterar också ljudbokens och internethandelns framgångar.
- Visst har internethandeln ökat på senare år. Men det är främst fack- och kurslitteratur som är deras starka sida. Internet växer ännu men jag tror att den handeln på sikt håller på att planas ut. Ljudboken ökar också och det är glädjande.

En annan stor aktör på bokhandelsmarknaden är JB-gruppen AB. Den har 36 butiker i landet men ingen i Göteborg.
- I gruppen ingår privata handlare som arbetar på egen hand, säger marknadschefen Thorsten Bengtsson. Vi måste få in entusiaster och folk som kan böcker. Kraven ökar inte minst sedan internet kommit in i bilden. Men jag ser den också som ett komplement till den traditionella handeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.