Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kravet från företagen: tillgängliga lokaler

Att snabbt och enkelt ta sig till kontoret är den kanske viktigaste frågan när företag ser sig om efter nya lokaler. Det visar en kartläggning bland företag i Göteborgsregionen.

Västsvenska Handelskammaren har frågat ett hundratal företag i Göteborgsregionen vad som är viktigast när de söker nya kontorslokaler. Dessutom har elva av regionens största företag djupintervjuats.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En av utgångspunkterna för kartläggningen är att företagen i Göteborg har spräckt lokal-kostymen, enligt handelskammaren. Möjligen att hitta lediga lokaler i city är lägre än någonsin. Parallellt utvecklas områden utanför citykärnan och i regionen.

Det som väger tyngst och pekar tydligast i företagens lokaliseringskompass är tillgänglighet. 78 procent av företagen anser att det är mycket viktigt att nå kontoret med bil. Nära på lika många, 71 procent, anser att det är mycket viktigt att kontoret enkelt kan nås med kollektivtrafik. Omkring 20 procent av övriga anser att frågan om tillgänglighet med bil eller kollektivtrafik är ganska viktigt.

En nedtonad faktor är närheten av företag i samma bransch, klusterbildning. Endast tio procent anser att det är viktigt att sitta i kluster, jämfört med 41 procent av företagen som säger att närheten till branschkollegor inte är viktigt.

Lokalkostnaden är självklart en faktor som väger in för flertalet företag. 42 procent säger att kostnaden är mycket viktigt och 41 procent svarar ganska viktig. Ett tecken är samtidigt att ju större företag, desto viktigare är lokalkostnaden vid en flytt.

Viktigare än lokalkostnaderna är det ökande behovet av flexibla kontorsytor. I redovisningen av undersökningen illustreras detta med ett citat från en av de tillfrågade: "Där det tidigare satt en direktör, sitter i dag 15 personer".

89 procent av företagen anser att flexibilitet är viktigt.

Närheten till kultur och nöje anser 19 procent är ganska eller mycket viktigt. Andra faktorer som väger in är utbudet av högklassiga restauranger (22 procent), närhet till träningsmöjligheter (46), närhet till stadsliv (54), utbud av lunchrestauranger (61), miljöcertifierade lokaler (67) och närhet till stora möteslokaler (78 procent), visar Handelskammarens undersökning.

- Nu är det viktigt att politikerna i staden får med sig näringslivets perspektiv på frågan hur Göteborg ska växa, säger Sandra Zätterström, projektledare på Västsvenska Handelskammaren, en presskommentar till undersökningen.

Västsvenska Handelskammaren har cirka 2 700 medlemsföretag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.