Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trögt för nybilsförsäljningen, men laddbara bilar går bäst i uppförsbacken.  Bild: Jonas Ekströmer/TT
Trögt för nybilsförsäljningen, men laddbara bilar går bäst i uppförsbacken. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Kraftigt försäljningsras för nya bilar

Nyregistreringen av personbilar rasade med nära 40 procent i april på grund av coronaviruset.
Men för Volvo Cars var deras laddhybrider magneten i bilmörkret.

Nybilsförsäljningen minskade med 37, 5 procent i april, och försäljningen av lätta lastbilar med 38,8 procent, visar intresseorganisationen Bil Swedens färska statistik på nyregistreringar för april på grund av coronapandemin.

Och nedgången var förväntad. En stor del av världens bilfabriker står stilla eller producerar i mycket låg takt.

LÄS MER: Viruseffekt letar sig in till bilhandlarna

LÄS MER: Kraftigt ras för kinesisk bilförsäljningen

– Coronautbrottet har skapat en osäkerhet både på efterfrågesidan och utbudssidan. Många av kunderna är osäkra på framtiden, vilket tillsammans påverkar fordonsmarknaden. Det är därför mycket viktigt att vi får en kick-start av marknaden så fort smittspridningen avtar, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, i en kommentar.

Med anledning av coronautbrottet har Bil Sweden reviderat ner sina prognoser för nyregistrerade bilar för 2020, från 330 000 till 270 000 bilar. Det ligger något över genomsnittet för 00-talet.

– Det är ett osäkert läge och det är i dagsläget extremt svårt att göra prognoser, säger hon.

Ökad försäljning av laddbara bilar

Vad Bil Sweden däremot kunnat konstatera är att antalet laddbara nya bilar som registrerats har mer än fördubblats under april till 22,6 procent under april mot drygt 10 procent i fjol. Med laddbara bilar avses elbilar och laddbara hybrider.

– Trots det osäkra läget ligger fordonsindustrins strategier kvar för att hantera de globala utmaningarna med elektrifiering och uppkopplade och allt säkrare fordon. Laddbara bilar står bättre emot fallet än andra modeller. Vår prognos för andelen laddbara bilar ligger kvar på 30 procent i år, säger Jessica Alenius.

Men för att bilförsäljningen ska komma igång igen så fort smittspridningen minskar krävs det en kick-start, menar Bil Sweden, som i förra veckan lade fram ett åtgärdspaket både för personbilar. lastbilar och bussar.

Men Volvo Cars hade anledning att vara lite glada i trots försäljningssiffrorna.

Av Volvo Cars sammanlagda registreringar i Sverige är 30 procent laddhybrider, och Volvo V60 är den mest populära bilen med laddhybriddrivlina.

– Vår målsättning att sälja 30 procent laddhybrider i Sverige 2020, och det är ett gott betyg att registreringarna redan ligger stadigt på den nivån trots den allmänna nedgången, säger Volvo Car Sveriges försäljningsche, Fredrik Isakson, i en kommentar.

Volvo Cars registrerade 3 082 bilar i april.

De för perioden förhållandevis låga registreringarna som präglar Volvo Cars såväl som branschen beror på coronapandemin.

– Vi har befunnit oss i omständigheter där vi inte har kunnat bygga och leverera bilar som planerat. Det är glädjande att vi fortfarande är Sveriges största bilmärke och att produktionen nu har startat igen, säger Fredrik Isakson.

Vill se skrotningspremie

Ett av förslagen är att införa en tillfällig skrotersättning på 25 000 kronor för att få bort de äldre fordonen från vägarna.

Dessutom, vill Bil Sweden att regeringen kommer med besked om att nedsättningen av bilförmånsvärdet för laddbara bilar och gasbilar förlängs efter årsskiftet.

– Tjänstebilsmarknaden är mycket viktig för att ny teknik ska få ett snabbare genomslag i bilparken. Dessutom förordar vi att offentlig förvaltning tidigarelägger sina inköp av fordon. De föreslagna insatserna är ett viktigt stöd för att få igång efterfrågan på fordon i Sverige, säger Jessica Alenius.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.