Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Kraftigt ökad vinst för GP:s ägare

GP:s norska ägare Polaris Media går som tåget trots utmaningarna under pandemin. Förbättrade vinster och en växande affär syns också i västkustverksamheten Stampen Medias bokslut.

Viljan att betala för nyheter har vuxit under pandemin. Det visar GP:s norska huvudägare Polaris Media i sitt bokslut över coronaåret 2020. Det samma gäller för GP:s västsvenska Stampen Media.

LÄS MER: Ännu ett starkt kvartal för GP:s ägare Stampen

LÄS MER: GP:s mediekoncern delas upp i två bolag

Rörelsevinsten i den svensk-norska verksamheten steg med hela 197 procent i det fjärde kvartalet till motsvarande 185 miljoner kronor. Det ska jämföras med ett positivt resultat på 62 miljoner under samma kvartal 2019. Förutom en stigande vinst pekade även intäkterna i mediakoncernen under kvartalet uppåt. Från motsvarande 908 miljoner kronor förra året till över en miljard i det fjärde kvartalet 2020.

Andra glädjeämnen för Polaris ledning under kvartalet var antalet nytillkomna digitala prenumeranter som ökade med 30 procent jämfört med förra året.

– Vi är mycket nöjda över att få rapportera en betydlig resultatsökning, både i det fjärde kvartalet och för helåret 2020. Koncernen uppnådde också en solid tillväxt i intäkter under det fjärde kvartalet, trots negativa effekter på annons- och tryckeriintäkter följt av covid-19, kommenterar Polaris Medias vd Per Axel Koch.

Siffrorna i det avslutande kvartalet återspeglas även i Polaris Medias helår. På totalen ökade intäkterna medan försäljningen i pappersannonseringen minskade. Och så en kraftigt förbättrad vinst, från motsvarande 236 miljoner 2019 till 414 miljoner kronor förra året.

Kraftigt ökad vinst och fler prenumeranter hos GP:s ägare

Vad gäller GP:s ägare Stampen Media följer verksamhetsåret 2020 liknande mönster som för huvudägaren Polaris.

Under det fjärde kvartalet rusade vinsten till 79 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 2 miljoner under samma period 2019. Justerat för redaktionsstöd uppgick vinsten till 31 miljoner kronor.

Även intäkterna förbättrades under den sista tremånadersperioden, så även antalet digitala prenumeranter.

– Jag är väldigt nöjd med det här året som vi nu har lagt till handlingarna. Det är ett starkt resultat även rensat för de stöden som vi fått för att kompensera de stora tappen i annonsintäkter, både hos oss och branschen i övrigt, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.

Vad är huvudförklaringen till det förbättrade resultatet 2020?

– Det är en kombination av anledningar. Först och främst görs det väldigt bra journalistik på alla våra titlar. Sedan har vi haft en god utveckling i våra digitala annonsintäkter och ett otroligt omställningsarbete i vår distributionsverksamhet som gått från mångmiljonförluster till en vinst. Detta tack vara de fina insatser som våra kollegor har gjort tillsammans.

Annonsintäkterna på papperssidan fortsätter vika – hur oroad är du över det?

–Det tappet är jag mindre oroad för i dag än vad jag var för ett antal år sedan. Medan vi jobbar på att minska det tappet pågår det en strukturell förflyttning till digitala annonsintäkter vilket är något vi får fortsätta leva med. Med det sagt har vi kommit till den punkten där tappet kompenseras av ökade upplageintäkter och digitala annonser, säger vd Johan Hansson.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.