Kontantlöst drabbar äldre

ANNONS
|

Vi träffas utanför SEB på Frölunda torg strax före lunch. Överenskommelsen är att vi skall få ta bilder när Sonja Engqvist hämtar ut pengar i bankomaten. Sedan skall vi fika innan hon hastar iväg för att leda en studiecirkel i Folkets hus vid Järntorget.

Sonja Engqvist var fackligt aktiv inom Handels när hon jobbade som kassörska på B&W och är fortfarande kristallklar i sina politiska uppfattningar. När det gäller de egna prylarna är det inte lika sammanhållet, ens när hon hämtar ut pengar. Plånboken hamnar på en papperskorg bredvid bankomaten medan hon lägger undan glasögonen. Vagnen hon drar på hamnar en bit bort. Andra, mer illvilliga åskådare än GP:s utsända, hade lätt kunnat norpa åt sig några av ägodelarna i de allmänna bestyren.

ANNONS

- Det är bra att du påpekar det, säger hon skuldmedvetet. Tyvärr är jag sådan att jag inte bara kan skyffla ner alltihop i väskan och gå därifrån, utan jag måste sortera undan allt på rätt ställe.

Sonja Engqvist har löst det dilemmat genom att sköta de flesta av sina bankaffärer genom en SEB-tjänst som heter Betalservice via kuvert. När hon hämtar ut pengar går hon helst in på banken och gör undantag enbart för att göra GP:s fotograf till viljes.

Sonja Engqvist vill ha en nära relation med banken. Banken är inte lika intresserad av att få besök från henne.

Hon visar ett brev där det står: "Tips: Du vet väl att du kan göra dina betalningar genom internetkontoret."

Sonja Engqvist har en dator hemma – men det är barnbarnen som leker med den.

- Jag ringer till telefonbanken, säger hon. De säger:

"Hörru, lilla vännen, har du digipass?"

"Nej."

"Vill du inte ha det?"

"Nej!"

När vi träffas har Sonja Engqvist tänkt igenom vad hon vill säga i det här ärendet och skrivit ner sina tankar. Nu läser hon från sina minnesanteckningar:

- Jag har aldrig varit intresserad av att lära mig datan eller av att kunna surfa på nätet. Personkontakt är för mig viktigt – mänsklig service och kunna tala med varandra känns bra. Jag har telefonbank och kan prata med någon.

ANNONS

Även det här med bankomater har hon funderat över:

- Som äldre kan det vara problem att använda sig av kort till bankomat. Det skall tryckas på siffror och går inte alltid att fråga någon om hjälp om man ser dåligt. Det är viktigt att det finns personal att fråga om man behöver hjälp.

När vi går ut från banken kommer ett äldre par samma väg. Båda har en axelremsväska i ett fast grepp på bröstet och hon stöder sig på en käpp och på honom. De sneglar lite vaksamt när de passerar.

Vartannat Nordeakontor utan kontanter

Bankerna har valt helt olika strategier när det gäller kassatillgång och kontanthantering. Det visar GP:s genomgång. Handelsbanken har kassa och pengar på alla sina 461 kontor, Nordea bara på vartannat och SEB på ännu färre.

- Med några få undantag har vi pengar och kassatjänst på alla kontor, säger Bengt Carlsson, presschef på Handelsbanken. Och är det så att det efterfrågas kan vi tänka oss att utöka den servicen.

Han tror att Handelsbanken är bäst i den klassen.

- Det har försvunnit bankkontor så att Handelsbanken tydligen är den enda banken på över 40 orter i Sverige. Så länge kunderna tycker det är bra kommer vi att fortsätta. Vi tror på kontor och på kontanter.

Swedbank har kontanthantering, alltså kassapersonal till kund, på två tredjedelar av sina kontor, medan SEB har det på 65 av sina 165 kontor. Danske Bank har det på hälften av sina kontor.

Alla tar rejält betalt för att betala en räkning över disk. Det kostar 35-75 kronor per räkning att få den hjälpen.

Dyra slantar

Kontanthanteringen kostar samhället 10 miljarder om året. Det är kostnader för transporter, personal och säkerhetslösningar. Lägg till miljöpåverkan och otrygg arbetsmiljö för dem som hanterar kontanter. Kontanter underlättar den svarta ekonomin. Många av samhällets parter - regeringen, bankerna, handeln, fackföreningar för anställda i såväl banker och butiker - har därför intresse av att minska mängden kontanter, och samtidigt göra hanteringen mer effektiv och säker.

Surfa säkrare

Om du betalar räkningar eller handlar via internet. Här kan du få tips för att känna dig mer säker.

http://www.banksakerhet.se/

Vad kan du om bedragarna?

Utför du dina bankärenden via Internet, betalar med kort och handlar via Internet på ett säkert sätt? Här kan du testa dina kunskaper.

http://www.banksakerhet.se/projectweb/portalproject/Enkat_sakerhet.html

Äldre osäkra surfare

De allra flesta svenskar, nio av tio, klarar att kommunicera över internet, enligt Statistiska centralbyrån. Men bland äldre är det färre som tycker att de har tillräckliga kunskaper, bara sex av tio.

Samtidigt surfar allt fler svenskar på nätet i mobilen. En tredjedel av svenskarna kopplar upp sig med sin mobiltelefon, en ökning med sex procentenheter sedan 2010. Det är främst yngre som mobilsurfar, och män i högre utsträckning än kvinnor.

ANNONS