Många konsumenter har larmat Konsumentverket om oönskade fakturor från en bilvärderingstjänst. Arkivbild.
Många konsumenter har larmat Konsumentverket om oönskade fakturor från en bilvärderingstjänst. Arkivbild.

Konsumenter larmar om bilvärderingsbluff

Har du tänkt få bilen värderad till sommaren? Då bör du kolla vad det kostar först. Konsument Europa varnar nu för oseriösa företag med dolda avgifter.

ANNONS
|

Det estländska företaget Carspy erbjuder bilvärderingar på nätet. Men kruxet är att det inte är gratis, trots att inget betalningsmedel efterfrågas. På fredagen blev Konsument Europa totalt nedringt av oroliga konsumenter som fått räkningar på 2000 kronor hemskickat från företaget.

- Folk är jätteoroliga. Vi pratade med en pappa vars 14-åriga dotter hade sett det här erbjudandet i ett popup-fönster på nätet. Hon fyllde i det för att hon tyckte att det verkade spännande att veta vad mamma och pappas bil var värd. Sen kom fakturan hem några dagar efteråt, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

ANNONS

Erbjuds på Facebook

Erbjudandena dyker främst upp som popup-annonser på nätet och via annonser på Facebook. Den som beställer tjänsten ombeds att fylla i sitt registreringsnummer, en mejladress och ett mobilnummer. Via registreringsnumret kan företaget sedan hitta personens adress för att skicka hem fakturan.

Fler av konsumenterna som anmält företaget uppfattade aldrig att tjänsten kostade pengar.

- Sidan man kommer in på är mörk och det är inte säkert att du ser den väldigt svaga texten där priset står. Det är inte tydligt att man måste betala och många missar den informationen. Det finns många gratis bilvärderingstjänster och då är man inte lika observant på att leta efter prisinformation, säger Jolanda Girzl, som tror att vågen av samtal kan bero på att många är i bilbytartankar på sommaren.

Stort problem

Bilvärderingsföretag har varit ett stort problem för svenska konsumenter de senaste åren. Under fjolåret handlade 1800 av ärendena hos Konsumentverket, Konsument Europa och servicetjänsten Hallå konsument om just bilvärderingstjänster.

- Har man drabbats av det här ska man direkt ta kontakt med företaget och bestrida fakturan. Man kan även utnyttja sin ångerrätt fram till att tjänsten är fullgjord. Betala aldrig för en obeställd tjänst utan stå på dig och bestrid, säger Jolanda Girzl.

ANNONS
TT

Fakta: Så gör du om du drabbats

1. Kontakta företaget skriftligen och bestrid fakturan. Låt dig inte skrämmas till betalning om kravet är felaktigt, det är svårare att få tillbaka pengarna än att bestrida fakturan.

2. Spara all dokumentation och korrespondens med företaget så att du kan bevisa att du har klagat.

3. Du kan även använda dig av ångerrätten som gäller fram tills att tjänsten är fullgjord. Har du inte fått fullständig information om ångerrätten så kan den förlängas.

4. Om du har bestridit en felaktig faktura, men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden ska du bestrida även de kraven till inkassobolaget respektive Kronofogden. Bestrider du kraven i alla led finns ingen risk för betalningsanmärkning.

ANNONS