Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Kommersiell bilpool växer rekordartat

Många ser fördelarna med delningsekonomier och den kommersiella bilpoolen Sunfleet ser tillbaka på ett rekordår. Samtidigt har Sveriges kooperativa bilpool haft problem med att värva medlemmar.

Majornas bilkooperativ är pionjärer i bilpoolssammanhang och landets största kooperativa bilpool. Föreningen bytte namn för några år sedan till Göteborgs bilkoop och har cirka 400 medlemmar och 22 bilar. Någon ökning i antalet medlemmar har de inte sett.

– Tvärtom, för fem år sedan hade vi en kris. Krisen berodde på att vi har varit så dåliga på att rekrytera. Folk som går med i en bilpool kör mindre och mindre med tiden. Har man som vi en fast bilvolym så får man för få medlemmar till slut, säger Peter Markusson som jobbar på kansliet för Göteborgs bilkoop.

Men deras företagskunder har på sista tiden frågat efter fler användare. En viss ökning medger Peter Markusson.

Den kommersiella bilpoolen Sunfleet gör samtidigt framsteg. Det märks på att 2 788 göteborgare förra året anslöt sig till tjänsten och att man öppnade tolv nya bilpoolsplatser i Göteborgsområdet. Det ser också bra ut i företagets ekonomi, 2015 var omsättningen 108 miljoner kronor, en 16 procentig ökning från året innan.

– Vi har utökat våra tjänster i Johanneberg, Högsbo, Majorna, Linné, Kortedala och Masthugget. I de nybyggda delarna av Kviberg har vi också startat upp en bilpoolsplats, säger Frida Jigberg på Sunfleet Väst.

En stor del av Sunfleets tjänster är kopplade till nybyggda bostäder. Där bostadsrättsföreningen eller hyresvärden lägger in medlemskapet för bilpoolen i avgiften eller hyran och har en bilpoolsplats i nära anslutning till bostaden. I dagsläget har de bilar anslutna till 10 000 lägenheter, men ingen av dem i Göteborg.

Sunfleet är mest utbredd i storstäderna, det är svårare på mindre orter och landsbygden. När en bilpool ska etableras där krävs att en kommun eller ett stort företag använder tjänsten. Att marknaden växer tror Frida Jigberg beror på att fler blir medvetna om fördelarna med delningsekonomi.

– Delningsekonomin är grundläggande för vår verksamhet. Och kanske mer naturlig för den yngre generationen. Man ifrågasätter mer hur man traditionellt reser och vilka vanor man har, säger Frida Jigberg.

Peter Markusson på Göteborgs bilkoop tycker fortfarande att många är allt för skeptiska. Han tycker det är positivt att marknaden växer, även om Göteborgs bilkoop inte märkt av det ännu.

– Ju fler bilpooler det finns att välja på, ju bättre är det för oss alla, säger Peter Markusson.

FAKTA: Delningsekonomi

Från engelskans sharing economy och innebörden är gemensamma aktiviteter som ska minska eller effektivisera resursåtgång.

Typiska exempel är verktygspooler, bilpooler och ”couchsurfing” där man låter någon låna ens soffa eller gästsäng för att minska behovet av hotellövernattning.

I sin bredaste betydelse inkluderar fenomenet kommersiella verksamheter som använder fenomenet för att nå lägre pris och sänkta kostnader för konsumenten.

Exempel på populära delningstjänster:

Uber – en app för privattaxi.

Airbnb – en tjänst för uthyrning och bokning av privat boende.

Källa: Nationalencyklopedin och Wikipedia

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.