Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommersens högtider – en shoppingfajt

Eva Ossiansson vänder sig till forskningen för att hitta förklaringar till varför vi vill shoppa loss under fejkade högtider. Köpen planeras noggrant och det görs upp köprutter efter ett förbestämt mönster, skriver hon.

Har ni tänkt på att högtider numera har fått en ny innebörd? Då menar jag inte att julmusten byter skepnad till påsk eller att vi måste äta sill ständigt och jämt. Nej, jag tänker på våra nya kommersiella högtider som har namn som Singles Day, Black Friday och Cyber Monday och som skapats av företag för att få oss att köpa. De där dagarna och till och med timmarna när vi kan handla just deras saker till rabatterade priser. Med högtid brukar vi annars mena ett tillfälle då vi bryter vardagens göromål för att fira något. Men nu ska vi alltså ägna oss åt att shoppa. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Black Friday infinner sig dagen efter vad som i USA firas under benämningen Thanksgiving. Dagen sågs som en möjlig kommersiell högtid för företag att vända sina ”röda siffror” till ”svarta siffror” genom att sälja massor under en så kallad klämdag när många ändå var lediga. Tre dagar därefter, infinner sig nästa högtid, Cyber Monday. För när vi ändå lockats att shoppa är det hög tid att få i gång det dåliga samvetet inför den kommande julhögtiden.

I Sverige vill vi förstås inte vara sämre än våra amerikanska vänner och riskera att missa dessa högtider. Om vi kan dra på oss monsterkläder, äta skrämmande godis och busa på Halloween borde vi vara sugna på lite nya sätt att bryta vår vardag.

Guidas rätt under högtiden måste vi också. Tidningarna är överfyllda med råd om var vi finner de bästa fynden. ”Sju viktiga saker du inte får missa!”, ”Köp julklappar till riktigt vassa priser!” eller ”Skäm bort dig själv med het hemelektronik!” (Kan någon berätta vad det är?) Rubrikerna är många. Och hur ska vi hantera den senaste i raden av kommersiella högtider: Singles Day? Den firades för en vecka sedan. Även om den gick relativt obemärkt förbi i Sverige, så har den stor potential att växa. Faktum är att den dagen, den 11 november, köps det mer än någonsin. Den kinesiska e-handelsgruppen Alibaba Group sålde för cirka 30,8 miljarder dollar under det här dygnet i år. Det tog en minut och 25 sekunder för dem att sälja för en miljard dollar. Black Friday omsätter cirka en tredjedel i jämförelse. Singles Day har sitt ursprung från en hyllning till singlar i kinesiska studentkretsar som ett slags motvikt till Alla Hjärtans Dag, men som i stället kom att bli en ursäkt för att shoppa, äta och roa sig på festivaler med kändisar.

Vad är det då som får oss att shoppa loss under dessa fejkade högtider? Jo, de blir helt enkelt en ljusglimt i novembermörkrets tristess. De blir gemensamma händelser vi alla kan delta i när vi känner oss ensamma eller uttråkade. Vi går på skattjakt tillsammans. Forskarna Jane Boyd Thomas och Cara Peters visar i en studie av shoppingen under Black Friday att vi utvecklar speciella ritualer under de här högtiderna. Köpen planeras noggrant och det görs upp köprutter efter ett förbestämt mönster. Det blir ett sätt att samlas och göra något ihop. Att stå i kö och överleva detta moment tillsammans stärker banden vi har till varandra. De som deltog i studien beskrev det som ”the great race”.

Det här var ett lopp som det gällde att vinna. Det var bokstavligen en fråga om liv och död då tävlingen var på tid. Det gällde att shoppa de bästa fynden före någon annan. Tävlingen beskrevs som ett krig. Din överlevnad var hotad och inköpen sågs som krigsuppdrag. Inför shoppingkriget rekryterades en trupp som i regel bestod av vänner eller familj. Truppen planerade därefter sitt tillslag på slagfältet för att avslutningsvis genomföra sin attack i butikerna. Krigslyckan mättes i antal byten.

Om ni nu funderar på att anamma de nya kommersiella högtiderna och delta i dem måste ni alltså förbereda er på shoppingkriget genom att formera er trupp, planera ert tillslag och fullgöra uppdraget. För tänk om ni skulle förlora tävlingen om att köpa mest grejer till bästa pris!

Jag vill dock passa på att ge er ett annat tips. För även om vi lätt tycks lockas till att köpa, så går det faktiskt att låta bli. Ställ dig frågan om du egentligen behöver fler och mer grejer? Eller kan du låta bli att dra ut i shoppingkriget? För i krig heter det som bekant att alla är förlorare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.