Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Konsumentombudsmannen stämmer Bynk. Arkivbild. Bild: Patrik Lundin / SvD / TT
Konsumentombudsmannen stämmer Bynk. Arkivbild. Bild: Patrik Lundin / SvD / TT

KO: "Bynka" inte måttfullt

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer kreditmarknadsbolaget Bynk. KO bedömer att bolagets reklam strider mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter.

I fyra reklamfilmer använder bolaget uttrycket "bynka", bland annat sägs att det är något som sker i stor omfattning i Sverige.

"I den filmen påstår bolaget också att hela Sverige bynkar, vilket medverkar till det intrycket. KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar", skriver KO i ett pressmeddelande.

Bynk skriver i en kommentar att man rättat sig efter Konsumentverkets tidigare synpunkter och tagit bort de aktuella filmerna samt erkänner att filmerna inte mött myndighetens syn på kraven på marknadsföring.

Rättad: I en tidigare version av texten angavs fel instans som stämt bolaget.