Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Morgan Larsson, vd för Biofrigas.

Ko + bil = business för bonden

Företaget Biofrigas tror på att se koskit och annat avfall som en resurs.

Företaget Biofrigas vill ta tillvara på den stora energipotential som finns inom lantbruket och samtidigt skapa affärsmöjligheter för lantbrukare. Genom en småskalig produktion av biogas i flytande form ska produktionen av fossilfritt fordonsbränsle öka.

I ett industriområde i Högsbo sitter Morgan Larsson i ett modernt konferensrum. Han visar upp en bild på en svart, 40 fot lång container. Den ser ungefär ut som andra containers, sådana som brukar fraktas runt jorden med fartyg och på lastbilsflak. Men just den här är lite speciell – här inne omvandlas biogas till flytande form.

 – Vår idé handlar om att utvinna biogas från lantbruk och göra den kommersiellt tillgänglig som fordonsbränsle. Det finns en enorm energipotential inom lantbruket som inte tillvaratas i dag, säger Morgan Larsson, vd för Biofrigas.

Energikällan är gödslet. Gödsel innehåller stora mängder metan, som är huvudingrediensen när man tillverkar biogas. Potentialen att tillverka biogas inom lantbrukssektorn är inte nytt, men problemet har varit att få ekonomi i den småskaliga produktionen, enligt Morgan Larsson.

– Det har inte varit ekonomiskt för lantbrukare att syssla med det här eftersom det kostar så mycket att transportera biogasen till tankstationerna, säger han.

Biofrigas lösning blev att ta fram en anläggning som kyler ner gasen till -162 grader, den temperatur där gasen omvandlas till flytande form, så kallad LBG, liquified bio gas.

– Volymen minskar med 600 gånger vid förvätskning, vilket gör det mycket mer kostnadseffektivt att frakta biogasen, förklarar Morgan Larsson.

Idén till anläggningen började ta form för ett par år sedan. Ett samarbete inleddes med Chalmers entreprenörskola där tre studenter kartlade affärsmöjligheterna för småskalig biogasproduktion bland lantbrukare. Studenterna tog fram en affärsplan för projektet, och vann samma år finalen i entreprenörstävlingen Venture Cup, i klassen Energi och Miljö. Marken var krattad och Morgan Larsson och Biofrigas valde att satsa. Den första anläggningen såldes strax därefter. Men första kunden blev inte en lantbrukare, utan Borås Energi.

– Vi behövde få in pengar till företaget så det första vi gjorde var att sälja en anläggning till Borås Energi. De hoppade på det här långt innan vi ens visste hur anläggningen skulle se ut, så de hade en stor tro på teknologin, säger Morgan Larsson.

Den tron delar Morgan Larsson. Och det är nog avgörande för att ge sig in i den här typen av verksamhet, säger han.

– Det är en stor risk med den här typen av bolag. Det är en ny teknik som ska plockas fram för en marknad som inte existerar.

Men Biofrigas är på god väg framåt. Nästa steg är att bygga fler anläggningar. I ett första skede är fokuset den svenska marknaden men bolaget siktar på att bli en global aktör.

– Det finns ett ännu större intresse för detta internationellt. Många länder har kommit betydligt längre än Sverige och har en färdig infrastruktur för flytande gas som fordonsbränsle. I Europa ökar det till exempel enormt. Man bygger korridorer där man ska kunna köra genom hela Europa och ha tankmöjligheter för flytande fordonsgas, säger Morgan Larsson.

Målet är att börja tillverka fler anläggningar under nästa år. Och intresset bland köpare har redan visat sig.

– Vi har redan i dag ett par offerter och förfrågningar från olika spelare som vill köpa från oss. Jag blev till och med uppringd av en mexikansk lantbrukare som tyckte att det lät väldigt intressant att kunna tjäna pengar på sitt gödsel, säger Morgan Larsson och ler stort.

Han framhåller att ett viktigt steg för att få bukt med framtidens klimatutmaningar är att ta tillvara på de resurser vi redan producerar.

– Vi måste börja se avfall som en resurs. Gödsel är verkligen förnybar energi, det produceras hela tiden. Att använda mer organiskt material kan bidra till att lösa problemet med att vara fossiloberoende.

Så, hur mycket kan Biofrigas anläggningar bidra med? Ett medelstort lantbruk kan producera bränsle åt 150 bilar att köra 1500 mil per år, enligt Morgan Larsson. Eller omräknat: en bil kan köra 1 100 mil på en ko och 55 mil på en gris.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.