Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Klassisk fotobutik slår igen – flyttar verksamheten till Borås

Scandinavian Photos butik i Mölndal slår igen efter 18 år och flyttar verksamheten till Borås. På lördagen började utförsäljningen och vid öppningsdags sträckte sig kön flera hundra meter längs gatan.
– Det känns givetvis vemodigt att vi måste stänga, även om det är rätt beslut, säger vd:n Anders Halvarsson.

För många butiker har tiden sedan coronakrisens utbrott varit en kamp om överlevnad. Nu tvingas ännu en verksamhet slå igen dörrarna för gott och ställa om för att klara de nya förutsättningarna inom handeln. Det handlar om Scandinavian Photos butik i Mölndal, som har sett en drastiskt minskad försäljning under krisen. Efter en längre tids problem med lönsamheten meddelar nu bolaget att man måste stänga butiken.

– Att ha en fullödig butik ser vi inte riktigt någon ekonomi i längre. Vi måste övergå till något mer långsiktigt hållbart. E-handeln har tagit över större och större delar av våra volymer under en längre tid. Sedan har coronakrisen skyndat på beslutet, säger Anders Halvarsson, vd för Scandinavian Photo.

Kön längsmed gatan var flera hundra meter lång när butiken skulle öppna vid 10-tiden.

LÄS MER: Här är bolagen som fallit i krisen

Kö redan vid 6 på morgonen

På lördagen startade utförsäljningen i Mölndal och redan vid 6-tiden på morgonen hade människor börjat köa utanför, enligt Halvarsson. Vid öppningsdags var kön ut på gatan flera hundra meter lång, trots det blöta vädret.

Det var väldigt mycket folk där vid öppningsdags. Hur gör ni för att se till att folk håller avståndet?

– Det är något vi har pratat mycket om inför idag. Jag vet att många har haft problem med att det blir trångt i sådana här lägen. Vi kan egentligen inte göra så mycket mer än att prata med kunderna och se till att inte släppa in för många i butiken samtidigt. Vi får hoppas att att det fungerar, säger Anders Halvarsson.

LÄS MER: Digital torghandel ska hjälpa handlare genom krisen

Flyttar verksamheten till Borås

När butiken är avvecklad är planen att istället öppna ett servicecenter i anslutning till centrallagret i Borås. Där ska man förutom service och reparationer fortfarande erbjuda möjlighet till fysiska möten med säljare. Men allt fler kunder väljer att handla på nätet idag, något som blivit extra tydligt i spåren av det nya coronaviruset. Och Anders Halvarsson tror att det förändrade beteendet kommer att kvarstå när krisen är över.

– Det är klart att de som föredrar att handla på plats hellre vill ha en butik i närheten. Samtidigt är det en betydande majoritet av kunderna som sätter agendan, det måste vara kundstyrt, säger han.

– Att ha den här nya funktionen i anslutning till våra befintliga servicefunktioner är mer kostnadseffektivt. Vi vet inte hur länge den här krisen kommer att pågå, och vår bedömning är att de som har övergått till att handla på nätet nu kommer att fortsätta att göra det även senare. Den situationen som vi har i samhället nu har påskyndat en trend som vi nog hade sett ändå.

"Det är lite dubbla känslor"

Samtidigt är det förstås sorgligt att butiken i Mölndal slår igen efter hela 18 år, menar Anders Halvarsson:

– Det känns givetvis vemodigt att vi måste stänga, även om det är rätt beslut. Det är lite dubbla känslor. Vi har haft butiken i 18 år och har ett gäng medarbetare som har gjort och fortfarande gör ett fantastiskt jobb där. En del av personalen kommer att följa med till Borås, men andra slutar i och med detta och det känns såklart jättetråkigt, säger han.

Anders Halvarsson räknar med att verksamheten i Mölndal kommer att vara helt avvecklad senast till midsommar. Veckan efter midsommar planerar man att starta upp det nya servicecentret i Borås.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.