Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Li Shufu. Bild: Maja Suslin/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Klart: Geely och Daimler startar nytt "lyx-Uber" i Kina

De ska börja med Mercedes-Bens men stänger inte dörren för att utöka med bilar från Geely-familjen. Daimler och Geely startar nu en taxiapp-tjänst i Kina, det meddelar de båda bolagen på onsdagsmorgonen.

Redan tidigare i oktober började Bloomberg rapportera om att ett samarbete som detta var på gång mellan Daimler och Geely Group. Nyhetstjänsten hänvisade till källor med insyn men nu på onsdagsmorgonen bekräftas alltså uppgifterna om att den tyska fordonstillverkaren Daimler ska starta en Uber-liknande tjänst tillsammans med Volvo Cars ägare Geely. Bolaget kommer att ägas gemensamt, 50-50, och ha sitt huvudkontor i Hangzhou. Bilarna ska börja rulla under nästa år och flottan ska i ett första skede utgöras av premiumfordon som Mercedes-Benz S-Class, E-Class och V-Class. Men det kan bli så att bilstallet utökas med premium-elbilar från Geely Group, enligt pressmeddelandet. Om det skulle bli Volvo-bilar är i nuläget inte känt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Detta är ett projekt mellan Geely och Daimler och initialt kommer man använda bilar från Daimler men man säger också det finns en potential för att eldrivna bilar från varumärkena i Geelygruppen kan bli aktuella i framtiden, säger Stefan Elfström, presstalesperson Volvo Cars, till GP.

Väckte förvåning

Strax efter årsskiftet köpte Geelys ägare Li Shufu cirka 10 procent i Daimler. Nu finns alltså ett konkret samarbete mellan parterna på plats, och som kan komma att försöka konkurrera med kinesiska taxigiganten Didi. Daimler har sedan tidigare branscherfarenhet genom bland annat samåkningstjänsten Car2go. Geely har i dag taxiapp-tjänsten Caocao i Kina, med över 17 miljoner registrerade användare.

– Framväxten av den här typen av tjänster – med vilka båda företag sedan tidigare arbetar med – är en del av vår resa från att ha varit en biltillverkare till att bli en global fordonsteknologikoncern, säger An Conghui, president Geely Holding.

Nyheten om att Geely köpte in sig tyska Daimler tidigare i år väckte förvåning. Geely hade kort innan blivit storägare i Volvo AB och en av den svenska koncernens främsta konkurrenter är just Daimler. Samtidigt innebar köpet att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson fick lämna sin plats i AB Volvos styrelse.

LÄS MER: Daimleraffären skakar om hela fordonsindustrin

LÄS MER: Samuelsson petas från Volvos styrelse

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.