Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Klarna ska utredas på nytt av Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen, efter klagomål om felbehandling av personuppgifter.  Bild: Adam Wrafter/SvD/TT
Klarna ska utredas på nytt av Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen, efter klagomål om felbehandling av personuppgifter. Bild: Adam Wrafter/SvD/TT

Klarna ska utredas för felaktig behandling av personuppgifter

Betaltjänsten Klarnas kassalösning har anmälts av användare från Sverige, Tyskland och Finland. Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen, ska därför utreda företagets hantering av personuppgifter.

Klarna ska utredas av Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen. Orsaken är att flera användare anmält betaltjänstföretaget till myndigheten för felaktig behandling av personuppgifter, i strid mot dataskyddsförordningen GDPR, vilket Dagens industri rapporterat om.

Klarna fick sanktionsavgifter på 7,5 miljoner kronor av Integritetsskyddsmyndigheten så sent som i slutet av mars i år, bland annat för att ha lämnat ofullständig och felaktig information om vilka som var mottagare av olika kategorier av personuppgifter. Klarna uppgav då att de tänker överklaga beslutet.

Frekventa Klarna-användare behöver inte alltid logga in med lösenord eller bank-id i ett tidigt skede av betalningen. Personnummer eller en kombination av postnummer och e-postadress kan räcka för att presenteras med leveransuppgifter eller förvalda betalalternativ.

Tillvägagångssättet har kritiserats tidigare. Enligt Klarna är det en avancerad identifieringsprocess och därför svårt för bedragare att få fram adressuppgifter eller betalalternativ endast genom att uppge någon annans personnummer.

Klarna välkomnar utredningar

Integritetsskyddsmyndigheten meddelade under måndagen att de inlett en tillsyn efter att svenska, tyska och finska kunder har klagat. De ska utreda om behandlingen av personuppgifter vid autoifyllnad är förenlig med GDPR.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter. Bland annat har enskilda rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet. Sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda, säger Ana Maria Orellana Zamorano, som deltar i granskningen av Klarna.

I ett mejl till DI skriver Klarna att de generellt välkomnar utredningar:

”Det är en möjlighet att få guidning i hur vi kan bli ännu bättre och ytterligare stärka konsumentskyddet. Vi kommer självklart att bistå IMY under processen”, säger Filippa Bolz från bolagets kommunikationsavdelning.

Klarna avböjer att kommentera klagomålen om autofyllnad specifikt, skriver DI.

LÄS OCKSÅ: Skärpta id-krav för nätfakturor

LÄS OCKSÅ: Klarna får mångmiljonböter

LÄS OCKSÅ: Klarna-konkurrenten rasar på börsen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.