Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Klarna lägger ned populärt betalningsalternativ

Delbetalningar utan slutdatum snart ett minne blott, i alla fall hos nätbanken Klarna. Ett dyrt men nödvändigt beslut, enligt Klarnas marknadschef.
– Det är en lönsam produkt för oss men personligen anser jag att det är ohållbar affärsmodell i längden eftersom den premierar ledsna kunder, säger David Sandström.

En av Klarnas populära betalningsmodeller försvinner snart som alternativ för de shoppingsugna i Norden, meddelade nätbankens vd Sebastian Siemiatkowski i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.

Det är det så kallade delbetalningskontot som skrotas när nätbanken inte längre kan med att möjliggöra för kunden evigt långa avbetalningsplaner.

LÄS MER: Klarna växer och växer – men när ska de bli lönsamma?

– Bland annat tar vi nu bort alla onödiga avgifter, ger kunderna fler hjälpmedel för att betala i tid och slutar med oändlighetskrediterna, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Beslutet att skrota delbetalningskontot kommer i en tid där Klarna positionerar sig mot potentiellt skadliga kreditprodukter, bland annat genom ett uppmärksammat debattinlägg på Dagens Nyheter där banken också ifrågasätter blancoutlåningen (lån utan säkerhet, även kallat konsumtionslån) i Sverige.

”Det riskerar att bli en evighetskredit”

De har nu, efter flera år med avbetalningsmöjligheten som alternativ kommit fram till att delbetalningskontot inte har kundens bästa i åtanke.

– Många kunder betalar dessa krediter under väldigt lång tid. Ibland betalar de till och med mer i räntor och avgifter än vad varan kostade. Det riskerar att bli en evighetskredit, säger Sebastian Siemiatkowski i en intervju med Svenska Dagbladet.

Enligt Klarnas marknadschef David Sandström har revolvernade krediter varit en lukrativ affär för nätbanken, men tror personligen inte att affärsmodellen på sikt är sund. Varken för e-handlare eller för kunder som fastnar i oändlig delbetalningskarusell.

– Det är en lönsam produkt för oss men personligen anser jag att det är ohållbar affärsmodell i längden eftersom den premierar ledsna kunder, säger David Sandström.

Marknadschefen: Klarna har supporten att ta lönsamhetstappet

Att Klarna avvecklar delbetalningsmodellen i Norden nu tillskriver han dels bolagets storlek på marknaden, dels på en ”mognad” där kortsiktiga affärsmodeller nu ska ersättas mot mer långsiktiga alternativ.

– Med tanke på vår framgång utomlands och den position vi har sett till vår storlek har vi nu ett förtroende från branschen och våra investerare att ta det här lönsamhetstappet. Jag tror dessutom helt ärligt på att vi nu har nått en sorts ”mognad” där vi känner att vi måste axla den roll vi har fått och ta ansvar för en mer hållbar bransch.

Om inget händer på betalnings- och kreditmarknaden riskerar det att påverka e-handelns framtid, fortsätter David Sandström.

– Jag vill absolut inte sitta på någon hög häst men om vi ska ha samma tillväxt i e-handeln de kommande tio åren så måste det sättas en ny standard och oseriösa aktörer måste rensas ut.

Konsumtionslånen har ökat kraftigt de senaste åren

Bankernas tillsynsmyndighet Finansinspektionen (F) har under flera år varnat för de kraftigt ökade blancolånen samt kort- och kreditköp.

”Små konto- och kortkrediter samt fakturaköp, på belopp under 10 000 kronor, har ökat ännu mer än de stora blancolånen. De små lånen har stigit från fyra miljarder år 2008 till nära 50 miljarder 2019. Utvecklingen sammanfaller med en ökad e-handel och att konsumenterna ofta gör fakturaköp eller betalar med konto- och kortkrediter”, skriver FI i sin senaste rapport över konsumtionslån.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.