Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Klara, färdiga, go!

Plötsligt passerade barn som zombies förbi vårt hus. Blickarna var intensivt koncentrerade på mobilerna.

De sa inte mycket, men av glädjetjuten som uppstod förstod jag att det fanns något roligt här. Allt eftersom sommaren gick kom fler att stå vid våra brevlådor och se glada ut. Efter ett tag följde även föräldrar med sina barn. Och samma sak upprepades. När sommarlovet tagit slut minskade intresset. Häromdagen kom dock helt plötsligt en ung man gående med en fast blick i sin telefon. Fångar du något frågade vi. Nej, säger mannen förvirrat, jag letar bara efter vägen till Stala.

Sommarens stora snackis, spelet Pokémon Go, hade gjort entré i våra liv. För den oinvigde är det ett spel i mobilen som går ut på att fånga digitala varelser som dyker upp på din mobilskärm samtidigt som du rör dig runt i den verkliga världen med hjälp av en gps-karta. Egentligen är spelet en form av geocaching, men genom en spelapp. Det dröjde inte länge förrän spelet prisades eftersom våra barn plötsligt började röra på sig alldeles frivilligt. Lärare menade att spelet borde användas på skolorna för att bidra till rörelse, medan det knorrades när riksdagsmän ägnade sig åt spelet under Riksdagens öppnande.

Oavsett vad man tycker om spelet, blev lanseringen snabbt en viral succé. I USA lär cirka tio miljoner personer ha laddat ner spelappen i anslutning till lanseringen. Tidpunkten under sommaren var väl vald eftersom många var lediga. Att det finns en koppling till ett gammalt spel, Pokémon, bidrar till känslan av nostalgi. Kunskapen om att vi behöver röra oss mer är hög. Dessutom rör vi oss i spelet mellan det digitala och verkliga livet, en så kallad utökad verklighet, vilket tilltalar den digitala generationen. Vad få tänker på när de spelar eller bara ser de positiva värdena av rörelse är hur spelet kan användas för marknadsföring.

I juli avslöjades det att Pokémon Go hade inlett ett samarbete med McDonalds. Företag kommer att kunna köpa sponsrade platser, för att de skall få spelare att uppmärksamma dem. Oavsett om spelet kommer överleva på sikt eller ej skapar mobila plattformar möjligheter till nya former av produktplacering i en utökad verklighet. Ett butiksbesök kan kompletteras med en virtuell atmosfär som bidrar till helhetsupplevelsen (Poncin mfl 2014). Vi som spelar är alla, enligt forskaren Ditizio (2016), en viktig del i varumärkesprocessen. Och när gränserna suddas ut mellan olika världar låter vi oss dras med in i nya upplevelser.

Men, brevlådorna ute hos oss är knappast en sådan plats. Postnord har nog inte sponsrat platsen. Fast vem vet? De kanske behöver skapa lite positiva upplevelser.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.