Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kinesisk turistrusch till Stena Line

Stena Line har slutit avtal med Kinas största resebyrå – nästa år räknar rederiet med upp till 50 000 kinesiska passagerare på färjorna i Skåne och Göteborg.

Det har varit starkt fokus på Göteborgs kinesiska relationer i veckan. Geely + Göteborg= sant och ett stort nytt innovationscenter till Lindholmen.
Även Stena Line har varit på plats i Kina och signerat avtal med Kinas största resebyrå Ctrip, som ska sälja färjeresor på den snabbt växande kinesiska medelklassmarknaden.
- Vi är väldigt glada över att inleda detta viktiga samarbete med Ctrip. Vi ser en stor potential framöver och inledningsvis räknar vi med att locka 50 000 passagerare till att resa med våra färjor i Skandinavien under nästa år, säger vd:n Niclas Mårtensson i ett uttalande.

Ökning av kinesiska turister


Visit Sweden ser en ökning av den kinesiska turismen till Sverige med upp till 26 procent.
Framför allt ser Stena Line en potentiell ökning på färjelinjerna i Skåne och Göteborg.
- Man ser ett ökat resande hos den kinesiska medelklassen. Och kinesiska turister reser ofta i grupp eller familjevis och besöker flera länder på en gång, säger Carl Mårtensson, kommunikatör på Stena Line.

Grupper kan till exempel flyga in till Stockholm för att sedan resa söderut i Sverige för att ta sig vidare med buss eller bil till Tyskland, Danmark och Norge.
- Här finns då flera möjligheter för Stena Line att kunna erbjuda de kinesiska turisterna olika färdvägar, säger han.
Avtalet ger också Stena Line större möjligheter att utveckla sina övriga färjelinjer i Europa, speciellt då på Irländska sjön.
- Vi har redan i dag många kinesiska passagerare där, säger Niclas Mårtensson.
Närings- och innovationsminister Michael Damberg deltog också vid undertecknandet av ett samarbetsavtal mellan Stena Line och resesajten Ctrip i Shanghai.

Fler affärer

Stena Line har fler affärer på gång i Kina. I höst börjar Avic Shipyard i Kina bygga rederiets fyra nya RoPax-färjor som ska levereras fram till 2020. Färjorna ska gå på Irländska sjön.

Nu är det inte bara Sverige-Kina som är högt upp på Stena Lines prioritetslista.
Under torsdagen drog rederiet också igång sin outlet-shopping av märkesvaror på Stena Danica mellan Göteborg och Fredrikshavn, som man hoppas ska bli nästa stora kundmagnet efter bordershoppen.
- Det har sålts 4 500 biljetter, säger Carl Mårtensson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.