Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kineserna gillar Volvo XC60

Volvo Cars försäljning ökade i april med drygt tio procent. I Kina ökade den med nästan 40 procent. XC60-modellen är storsäljaren i familjen.

I april svarade XC60 för drygt en fjärdedel av Volvos totala försäljning av 37 300 bilar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Under de fyra första månaderna i år är den kinesiska marknaden Volvo Cars enskilt största. Där har försäljningen ökat månad för månad. Hittills i år har Volvo sålt närmare 24 000 bilar där, en uppgång med 29 procent. I april steg den med hela 40 procent till nästan 6 600 bilar.

- Premiummarknaden i Kina beräknas växa i år med 20 procent. Men vi räknar med att sälja minst 80 000 bilar i Kina i år, säger Stefan Elfström på Volvo Cars.

Det skulle innebära en ökning med drygt 30 procent för Geely-ägda Volvo Cars. I november kom tillverkningen av den förlängda kinesiska varianten Volvo S60 igång. Den tror Volvo Cars mycket på under 2014.

Flera kinesiska städer har aviserat att de kommer att minska försäljningen av nummerplåtar i år. Allt i syfte att påverka den snabbt ökande bilflottan i städerna.

- Vi tror att det kommer att påverka volymtillverkarna, kanske främst de inhemska bilmärkena. Våra miljövänligare motorer kommer på sikt att ha fördel av de regleringarna, tror Stefan Elfström.

Det går också riktigt bra på den andra hemmamarknaden, Sverige. Volvo har sålt närmare 18 700 bilar här. Volvo har drygt en femtedel av den svenska marknaden.

Sverigemarknaden väger väl tungt för Volvo Cars. Försäljningen i Sverige januari till april motsvarar 80 procent av försäljningen på den gigantiska kinesiska marknaden.

Något nedslående för Volvo Cars borde också vara att företaget säljer fler bilar i Sverige än på USA-marknaden. Där har försäljningen under årets första fyra månader sjunkit med närmare 6,5 procent, till drygt 18 300 bilar.

I Västeuropa har Volvos försäljning också ökat. Men efterfrågan i Europa haltar. I april var det främst Storbritannien, Nederländerna och Spanien som bidrog till en ökning av Volvo Cars försäljning i Västeuropa med drygt 8 procent.

Men Volvo är inte det enda bilföretaget av europeiskt ursprung som har framgång i Kina.

Volkswagenkoncernens lyxmärke Audi är den största europeiska succén i Kina. Under årets tre första månader sålde Audi 124 500 bilar i Kina. Det var drygt en fjärdedel av Audis totala försäljning. Totalt sålde Audi 413 000 bilar fram till sista mars (plus 12 procent), och är störst av de dyra europeiska bilmärkena.

Audi är det europeiska bilföretag som först fick grepp om den växande kinesiska efterfrågan på lyxbilar. Ändå ökade Audi försäljningen mellan januari och mars i år med 21 procent i Kina.

Mercedes hade också framgång i Kina de första tre månaderna. Försäljningen i Kina ökade med 34 procent. Totalt sålde Mercedes 374 000 bilar under första kvartalet, en uppgång med 15 procent.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.