Kina drar i handbromsen

ANNONS
|

Diskussionerna runt både Volvo PV:s och Saab Automobiles framtida öden har gett oss svenskar en viss inblick i den kinesiska myndigheten National Development and Reform Commission, NDRC.

Inte så att vi vet hur den arbetar, men vi har åtminstone förstått att det härifrån utövas en makt som kan tyckas outgrundlig, men som hela tiden syftar till att ge Kina, med staten i första rummet, bästa möjliga förutsättningar att utvecklas.

Det här är något som alla utländska företag som vill agera i eller mot Kina måste förhålla sig till. Det har bland annat manifesterats med att Kina i mer än 30 år haft en regel som säger att inga utländska biltillverkare får etablera sig i Kina om det inte går in i samarbeten (JV=Joint Ventures) med inhemska tillverkare.

ANNONS

Avsikten var och är att de inhemska tillverkarna skall lära sig, få del av teknik och ta utvecklingssprång.

De utländska tillverkarna har levt med detta, mer eller mindre frivilligt. De kinesiska myndigheterna har skyndat på utvecklingen genom att ha reducerade importtullar på utländsk utrustning och maskiner för biltillverkning.

För General Motors har samarbetet med SAIC, Shanghai Automotive, exempelvis lett fram till att Kina numera är GM:s största marknad, till och med större än hemmamarknaden Nordamerika.

Men nu inleds en ny era, delvis driven av att Kina skall gå mot mindre miljöstörande fordon, framför allt elbilar, och delvis driven av att de inhemska tillverkarna nu börjar ha volymer och kunnande så de inte behöver hjälp utifrån.

Enligt analysföretaget LMC Automotive i Shanghai kommer den inhemska tillverkningen av bilar att växa med cirka 40 procent till 27 miljoner bilar årligen från 2010 till 2012. Samtidigt mattas ökningstakten i Kinas bilförsäljning.

Det har fått de statliga planerarna i Peking att justera i hur man prioriterar och uppmuntrar utländska investeringar. Om man framöver vill investera i ny miljöteknik, till exempel elbilar eller batteritillverkning, kommer detta att uppmuntras, men Jenny Gu, analytiker på LMC Automotive, säger till Automotive News att det kan komma att bli svårt för utländska bilföretag att få tillstånd att öppna nya bilfabriker under en period framåt.

ANNONS

Per-Åke Fröberg, presstalesman på Volvo Personvagnar, säger att detta inte kommer att ha någon betydelse för Volvo.

- Vi har noterat att de kinesiska myndigheterna har ändrat formulering om investeringar i Kina, men det berör inte oss, dels för att vi är ett företag som ingår i en kinesisk koncern, dels för att vi redan fått de tillstånd vi behöver för de anläggningar vi planerar.

Volvo håller på att bygga en fabrik i Chengdu, i centrala Kina och har gjort förberedande arbete med en fabrik i den nordliga staden Daqing. Dessutom har bolaget kinesiskt huvudkontor och en utvecklingsavdelning i östra Shanghai.

Volvo har som mål att sälja 800000 bilar om året år 2020, vilket är nära en fördubbling jämfört med nuvarande volymer.

Merparten av ökningen är tänkt att komma i Kina.

ANNONS