Kappahls rapport en kalldusch

ANNONS
|

–Det är inte svårt att vara smart i efterhand, säger koncernchefen Christian W Jansson om den kritiserade tidigare aktieutdelningen.

Klädkedjans rapport och beskedet om en nyemission blev en kalldusch för aktieägarna. Aktien förlorade en fjärdedel av sitt värde och rasade till ett nytt bottenrekord.

Kappahl hoppas få in 600 miljoner i friskt kapital från aktieägarna. Det ska ske genom att bolaget ger ut nya aktier som de befintliga aktieägarna erbjuds att teckna, en så kallad nyemission.

Inför gårdagens rapport spekulerades det kring att det skuldtyngda bolaget skulle tvingas tigga nya pengar. Men Kappahls kapitalbehov visade sig vara större än väntat.

ANNONS

Försäljningen viker också mer än väntat, vilket spädde på aktiemarknadens besvikelse.

Varför tar ni in nya pengar?

–Det är styrelsens beslut att man vill ha en bättre balansräkning för att ha ett bättre förhandlingsläge med finansinstitut, säger Christian W Jansson.

Är ni säkra på att få in pengarna?

–Säker kan man aldrig vara. Men Mellby Gård (Rune Andersson) och jag har sagt att vi är beredda att teckna vår del som är knappt 30 procent. Jag kan inte riktigt se varför vi inte skulle få in dem.

Så ni ska betala av skulder?

–Ja det är så vi gör.

Ni har delat ut pengar till aktieägarna. I november delade ni ut 244 miljoner. Hade det inte varit bättre att låta pengarna stå kvar i bolaget?

–Med backspegel, absolut. Men vi hade inte den backspegeln eller kristallkulan förra året. Det är inte svårt att vara smart i efterhand.

Vad är det som överraskat dig?

–Det är vikande efterfrågan och som följd av det ett sämre resultat.

Vad beror det på?

–Varför konsumenterna slutar handla är en stor fråga. Jag har inte svaret bättre än vad du har.

Handlar det bara om marknaden?

–Det är naturligtvis så att i varje enskild marknad kan man vara mer eller mindre duktig. Vi har till och med varit svaga i en svag marknad.

ANNONS

–Att detaljhandelsmarknaden skulle vika så mycket som den gjort de senaste tolv månaderna, det hade vi ingen fantasi om förra oktober.

Räknar du med ytterligare nedgång?

–Vi lämnar inte prognoser. Men det är inte så att vi ser någon rask uppgång i konsumentkonjunkturen.

Vad vidtar ni mer för åtgärder?

–Vi har ett kostnadsbesparingsprogram. Sedan ska vi fortsätta att sälja mode till vuxna människor som vi gjort med stor framgång hittills.

Hur många jobb försvinner?

–Vi har sagt upp femtio fast anställda. Sedan har vi dragit ner antalet timmar på en väldig massa andra anställda.

Är det i butikerna eller på huvudkontoret?

–Det är ute i butik. Det är där vi har våra anställda.

Hur tänker ni framöver när det gäller mode?

–Vi ska bli duktigare på att möta vår kund och hennes önskemål.

Kommer åtgärderna att räcka för att nå lönsamhet?

–Absolut.

Hur lång tid tar det?

–Det tar tre till sex månader innan vi har rätat upp skutan.

Kappahl har drabbats av vikande försäljning det senaste året. Felsatsningar och vikande konsumtion ligger bakom. Redan i slutet av förra året började problemen hopa sig och sedan dess har Kappahl flera gånger gjort aktieägarna besvikna.

Samtidigt har bolagets skulder vuxit. Bolaget är i dag det mest skuldsatta av börsbolagen och skulderna motsvarar sex gånger det egna kapitalet.

GP:s granskning av klädkedjan visar att bolaget delat ut 1,7 miljarder till aktieägarna sedan börsnoteringen 2006, varav storägarna Christian W Jansson och Paul Frankenius tagit ut närmare en halv miljard. Pengarna har förts ut till deras Cypernregistrerade bolag.

Börskursen har rasat och aktien har förlorat mer än sextio procent av sitt värde sedan introduktionen. ”Ett högt spel”, konstaterade Aktiespararnas vd Günther Mårder i torsdagens GP.

Försäljning: 2009-2010

4974 miljoner (5111)

Vinst före skatt:

151 miljoner(463)

Soliditet:*

15 (proc)(22)

Utdelning per aktie:

0 kr(3:25)

*Andel eget kapital i procent

ANNONS