Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Kappahl tillbaka på banan igen

Efter två kvartal med kunder som sviker gör Kappahl ett stabilt tredje kvartal med ökad försäljning och förbättrat resultat.
– Med utvecklingen under tredje kvartalet ser vi att KappAhl är tillbaka på banan, skriver vd Göran Bille i rapporten.

Kappahl, med huvudkontor i Mölndal, redovisar en nettoomsättning på 1 242 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/2018. Det är en ökning från 1 217 miljoner kronor under samma period i fjol.

Rörelsevinsten ökar samtidigt till 121 miljoner kronor, vilket är marginellt högre än 119 miljoner kronor i fjol.

– Vi hade en lite svag start, som följde de tidigare kvartalen. Mars var en kall månad, men sen gick det bättre och bättre, och maj var en fantastiskt stark månad, säger tillförordnade vd och koncernchef Göran Bille till GP.

I rapporten står det att "attraktiva kampanjer och ett effektivt varuflöde" har bidragit till mindre rea-försäljning och en god bruttomarginal.

Enligt Göran Bille är det framförallt försäljningen på nätet som ligger bakom den totala försäljningsökningen.

– Det är en liten ökning i butikerna, medan e-handeln ökar lite mer jämfört med föregående år.

Svag utveckling på börsen

Kappahl har under det senaste året haft en svag utveckling på börsen. Fram tills tisdagen, innan rapporten, hade aktien sjunkit med 44 procent under de senaste tolv månaderna.

Det som ligger bakom är att allt fler kunder väljer att handla kläder på nätet, snarare än i butik.

– Vi kom igång lite senare med e-handel jämfört med andra. Men vi har gjort otroliga framsteg bara under de senaste månaderna. I dag ser vår hemsida väldigt mycket mer attraktiv ut än vad den har gjort tidigare.

I dag utgör e-handeln 4,5 procent av Kappahls total försäljning – en andel som kommer fortsätta att öka med nuvarande försäljningstillväxt på nätet. Jämfört med föregående år ökade e-handeln med 40 procent.

Finns det ingen risk att er e-handeln kannibaliserar på er butikshandel?

– Det är mycket möjligt att den i viss mån kan kannibalisera, men alternativet att inte ha e-handel känns inte möjligt eftersom kunder förväntar sig att det man ser i budskap och kommunikation ska man kunna köpa online och i fysisk butik. Våra fysiska butiker innebär marknadsföring för online, och vice versa.

Rapporten tolkades mycket positivt av marknaden. Vid 15-tiden hade aktien stigit med nästan åtta procent.

Fakta: Kvartal tre i siffror

Nettoomsättning: 1 242 (1 217)

Rörelseresultat: 121 (119)

Bruttomarginal, i procent: 64,5 (63,7)

Rörelsemarginal, i procent: 9,7 (9,8)

Siffrorna avser kvartal tre (mars-maj) för det brutna räkenskapsåret 2017/2018. Siffrorna står, om inget annat anges, i miljoner kronor. Inom parentes ser du motsvarande siffror för samma period i räkenskapsåret 2016/2017.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.