Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Kappahl levererade ett svagt första kvartal, bland annat på grund av att den digitala handeln pressar. Bild: Bertil Ericson/TT

Kappahl levererar sämre resultat än väntat

Modekedjan Kappahl varnade för en lägre vinst – och levererade än sämre. Företaget med huvudkontor i Mölndal såg en varm höst och ökad e-handel äta på företagets marginaler. Företagets aktie sjönk på börsen.

Företaget gick i november ut och vinstvarnade för att det börsnoterade bolaget skulle se ett sämre resultat för sitt första kvartal företagets brutna räkenskapsår. Men i stället för 100 miljoner kronor i vinst landade rörelseresultatet på 90 miljoner – en minskning på 37,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Det betydde också en tydlig minskning av rörelsemarginalen – vinst i förhållande till omsättning – från 11,4 till 7,8 procent. Marginalen efter grundläggande varukostnader – bruttomarginalen – sjönk också något.

Och omsättningen sjönk från 1 261 till 1 166 miljoner kronor under kvartalet.

Sjunkande kurs

Stockholmsbörsen reagerade med sjunkande kurs och landade på knappt -13 procent när dagen var slut.

– Vi har arbetar med att förbättra klädkollektionen som sådan och kampanjstrategin. Vi vill justera detta ytterligare. Detta sker i kombination med en förändrad marknad där vi ser hur köpmönstren förändras dramatiskt, sade vd Danny Feltmann på en press- och analytikerträff på förmiddagen.

Han förklarade dock att en justering av marknadsföring, presentation och kollektion kan ta ett par månader av innevarande kvartal. Med detta sagt betonade vd:n att företaget blir mer flexibelt när det gäller inköp, varulager och distribution till butiker.

– Vi driver vår rörelse med en lägre lagernivå än vi har kunnat göra tidigare. Det betyder att när vi inleder en ny säsong så köper vi inte in maximalt, vi håller tillbaka för att kunna möta efterfrågan under säsongen.

Digitalisering i butik

I kommentaren till bokslutet nämnde vd:n både den pågående digitaliseringen och det varma vädret som faktorer som fick resultat och omsättning att sjunka.

Ser man till olika marknader kan man konstatera att det inte är hemmamarknaden som sjönk mest, utan övriga nordiska länder och Polen – Norge och Finland såg en vikande försäljning med elva procent medan Polen sjönk med 14 procent.

När det gäller digitaliseringen förklarade Feltmann att det var viktigt, med den äldre målgrupp man har jämfört med många andra kedjor, att fortsatt ha en stark butiksnärvaro men att erbjuda digitala tjänster ihop med butik, sömlös koppling mellan e-handel och butik. I ett mejlsvar till GP om delårsrapporten betonar företagets kommunikationschef, Charlotte Högberg, att flera digitala lösningar utvecklat sig väl, bland annat ”click and collect” – att man beställer på nätet och hämtar i butik.

Utländsk konkurrens

Feltmann konstaterade att Kappahl också möter ökad konkurrens från utländska e-handelsaktörer, som Tyskland och Kina.

Han framhöll vidare att man fortsätter att rulla ut konceptbutikerna för barn, Newbie, och att man fortsätter att etablera sig i Storbritannien. I mejlsvaret till GP svarar företaget att man uppgraderar och öppnar butiker samt stänger olönsamma. ”Fristående Newbie Stores är en utveckling av Kappahls- koncept och fler lösningar vi inte har idag kan bli aktuella i framtiden.”

Antalet butiker ökade från 179 till 181 jämfört med slutet av sommaren. Expansionen i Storbritannien fortsätter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.