Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Klädkedjan KappAhl lyfter försäljningen, men marginalerna pressas av kampanjer. Arkivbild Bild: Bertil Ericson/TT

Kappahl ökade försäljningen

Klädkedjan Kappahl, på väg att köpas upp av majoritetsägaren Mellby Gård AB, redovisar en rörelsevinst på 108 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, avslutat i augusti.

Det kan jämföras med vinsten på 66 miljoner ett år tidigare.

Omsättningen lyfte samtidigt till 1,3 från 1,2 miljarder kronor. Men marginalerna pressas av kampanjåtgärder och vinstlyftet påverkas av besparingar.

"Försäljningen i kvartalet ökade med ca 7 procent jämfört med samma period föregående år och är en tydlig förbättring jämfört med den svaga försäljning som KappAhl redovisade under det tredje kvartalet", skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Försäljningen har dock varit förknippad med en större andel rea och kampanjer vilket har haft viss påverkan på bruttomarginalen", tillägger Kappahl.