Kapp Ahl hängde inte med

ANNONS
|

- Resultatet är vad vi förtjänar. Vi kan prestera bättre än vad vi gjort det här kvartalet, säger Christian W Jansson.

Under kvartalet har vinsten stigit med nio miljoner kronor till 103 miljoner kronor. Men försäljningen har ökat svagt till drygt 1,1 miljarder kronor.

Framförallt är det försäljningen i december som blev svagare än förväntat. Christian W Jansson tror att Kapp Ahls kunderbjudande hade kunnat vara betydligt vassare under perioden.

- Det känns som om vi inte riktigt var med i matchen på det sätt som vi ville vara. Vi kom lite för sent när modet svängde, säger han.

Någon gång på hösten svängde modet bort från tunikor över till stickat och då hamnade Kapp Ahl på efterkälken, eftersom bolaget hade räknat med att tunikan skulle hålla greppet längre.

ANNONS

- Så här i efterhand borde vi ha kunnat läsa tecknen något tidigare än vad vi gjorde.

Trots detta anser Christian W Jansson att kvartalet är helt okej och han ser framtiden an med tillförsikt.

Bolaget har expansionsplaner under året. I dag finns 280 butiker och det finns kontrakt på 46 nya. Expansionen kommer främst att ske i Polen och Finland. Under året räknar man med att öppna ett 20-tal nya butiker.

Just nu finns inga planer på att lägga bud på någon konkurrent. Kommer ett likartat tillfälle som då bolaget lade bud på Lindex kommer man att titta på det. Men Kapp Ahl letar inte. Christian W Jansson säger att det finns intressanta objekt, men prisbilden är fel.

Kapp Ahls aktie, som stigit sedan konkurrenten H&M redovisade en stark delårsrapport i förra veckan, backade under gårdagen.

FAKTA: Kapp Ahls andra kvartal

ANNONS