Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Miljödom kan stoppa Landvetters expansion.

Kalldusch för Landvetter

Flygtrafiken på Landvetter begränsas på sikt. Det är innebörden av en ny miljödom. För flygplatsledningen  mitt inne i en jätteutbyggnad  är det en kalldusch.

I juni förra året gav Mark- och miljödomstolen tillstånd för upp till 120 000 rörelser (start- och landningar) per år. Det såg ut att vara slutet på en lång ansökningsprocess och i linje med Swedavias önskemål och planer för flygplatsens utbyggnad och framtida expansion i flygtrafiken.
Men domen överklagades av bland annat Länsstyrelsen i Västra Götaland, Naturvårdsverket och närboende - och på torsdagen kom Mark- och miljööverdomstolen dom.
Mitt i flygplatsens miljardsatsning ändras villkoren och Göteborg Landvetter Airports tillstånd maximeras till 90 000 rörelser per år.
–Det var inte vad vi förväntade oss av domen. Vi hade ju ansökt om 120 000 rörelser för att kunna möta de krav som Västsverige faktiskt ställer på oss i form av tillgänglighet och tillväxt. Det vi får göra nu är att analysera vad domen verkligen innebär och om vi verkligen klarar det som vi har satt som mål, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport, till GP.
Förutom antalet rörelser ändras möjligheten för flygplan att efter start från Landvetters flygplats få lämna vissa fastställda flygvägar. Detta får ske först när den beräknade bullernivån på marken understiger en maximal ljudnivå på 65 decibel.
Charlotte Ljunggren säger att ansökningsprocessen för ett nytt miljötillstånd har pågått i sju år.
–Det innebär att vi får påbörja arbetet med ett ansöka om ett nytt miljötillstånd med tanke på att det är begränsat till 90 000 rörelser istället för 120 000 som vi ansökte om.
Göteborg Landvetter Airport har i dag cirka 70 000 rörelser om året. Charlotte Ljunggren beräknar att man når den nya begränsningen om 10 till 15 år.
–Sedan kan det gå snabbare, det har vi sett. Vi har redan idag sex miljoner resenärer sju år tidigare än vi planerade. Det måste vi beakta, liksom att en sådan här omfattande miljöprocess tar sju år. 
Hur påverkar detta er stora och pågående utbyggnad?
–Domen rör primärt tillgängligheten, att vi får 90 000 rörelser istället för de 120 000 som vi önskade. Antalet rörelser är ju knutna till antalet resenärer. Det påverkar inte vår Airport City, till exempel, men det påverkar tillgängligheten till den västsvenska regionen, som handlar om bland annat företagsetableringar från utlandet.
Kommer ni att överklaga?
–Vi fick domen alldeles nyss, vi måste analysera den och bedöma hur vi ska gå vidare. det är för tidigt att säga.
Enligt statliga Swedavia kommer flygplatsen att mellan 2015 och 2025 gå från cirka 5 miljoner passagerare till cirka 7,5 miljoner och samtidigt gå från cirka 70 000 rörelser till omkring 90 000 flygrörelser.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.