Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Volvo menar att det vore bättre med nationella utsläppsregler som gäller hela USA. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Volvo menar att det vore bättre med nationella utsläppsregler som gäller hela USA. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Kalifornien ratar Volvo – på grund av Trump

Kaliforniska myndigheter tar avstånd från biltillverkare som inte stöder delstatens kamp mot president Trump.
Ett av företagen är Volvo Cars.

Det pågår en konflikt mellan delstaten Kalifornien och president Trump, gällande avgasregler i USA. Nu har delstaten beslutat att bilar från företag som stöder presidentens linje, däribland Volvo Cars, inte ska köpas in av myndigheterna.

Enligt nya regler från myndigheten DGS, Department of General Service, bannlyses två typer av bilar. Dels fordon som drivs enbart av förbränningsmotorer, dels bilar från tillverkare som inte erkänner Kaliforniens rätt att sätta utsläppsregler, från inköpslistorna.

Den förstnämnda regeln införs omedelbart, medan den andra gäller från årsskiftet.

"USA förväntar sig miljöförändringar"

Syftet är att de fordon som myndigheter och andra allmänna institutioner använder ska förorena mindre och mindre.

"Landet förväntar sig av Kalifornien att driva på för positiva miljöförändringar, och vi svajar inte i vårt åtagande för detta", säger DGS-chefen Daniel C Kim enligt ett pressmeddelande.

Citatet är ett nålstick mot Washington, där Donald Trumps regering försöker riva upp Kaliforniens möjligheter att sätta hårdare avgasregler än de federala. Maktkampen har tvingat biltillverkare att välja sida. Bland andra Volkswagen, BMW och Ford stödjer Kalifornien, som också har medhåll från över 20 andra delstater.

General Motors, Toyota, Volvo Cars med flera andra biljättar intar i stället Washingtons linje. Ett av argumenten för detta är att de inte vill ha olika regler i olika delstater.

– Vi är för ett nationellt program, det vill säga ett set regler för hela den amerikanska marknaden, har Katarina Adamson på Volvo i Sverige sagt till Teknikens Värld.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.