Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lars Svensson och Hans Holmgren på rosteriet på Kahls kaffe. När kaffet rostas hettas det upp till 225 grader.

Kaffebranschen svänger rejält

Kahls började sälja kaffe redan 1911. Sedan dess har branschen förändrats flera gånger om. – I dag är det McDonalds och Statoil som serverar mest kaffe i Sverige. Ingen hade trott dig om du sagt det för 30 år sedan, säger Mats Nilsson, vd på Kahls kaffe.

Tusentals grönbruna bönor hälls med ett rasslande ljud från lastbilens flak ner i ett stort tråg. Bönor som ska rostas, kylas ner i kallt vatten och ligga och vila innan de mals och packas. Varje dag levereras cirka 20 000 kaffepåsar från fabriken i Högsbo. 

Kaffebranschen är i ständig rörelse. Det berättar Mats Nilsson, den tredje generationen Nilsson som sysslar med kaffe, på kontoret i Högsbos industriområde. 

– Vi har sex affärsområden. Fyra av dessa områden har varit både störst och minst de senaste 15 åren. Det svänger rejält och det gäller att hänga med.

Kaffekonsumtionen i Sverige har minskat de senaste decennierna.

– 1980 låg konsumtionen på 82 000 ton om året. Förra året hade den sjunkit till 67 000 ton trots att antalet invånare i Sverige är högre, säger Mats Nilsson.

 

Kahls kaffe startade en aprildag 1911. Då fick Mats Nilssons farfar låna 50 kronor av sin storebror. Han köpte kaffe för pengarna, som han sålde vidare till hemmafruarna i Haga. Då var kaffe en lyx. Det var ingen ovanlig syn att se människor köa utanför krogar i hopp om att få lite kaffesump att göra kvällskaffe av.

1914 öppnade Kahls sin första kaffebutik. Som mest fanns det tio butiker i Göteborg.

När Mats Nilsson tog över Kahls efter sin pappa i slutet av 80-talet höll kaffedrickandet på att förändras. Fler och fler drack kaffe på kaféer och på jobbet.

– Ett tag var försäljningen till hotell, restaurang och kaféer och vår viktigaste gren. Vi började också sälja kaffemaskiner med fullservice till företag.

Sedan dess har det svängt igen, flera gånger. I dag är offentlig sektor ett av de viktigaste  affärsområdena. Ett annat är det som kallas private label, alltså att göra kaffe åt andras varumärken. Faktiskt är Coca Cola en sådan kund.

– Kahls var det första europeiska kaffemärket som rostade åt Coca Cola på licens. I dag rostar vi deras kaffe åt Sverige, Norge, Island och Belgien. Det står för en tredjedel av vår produktion.

Detta är ett affärsområde Kahls kaffe kommer att satsa mer på.

– Ett stort kafé, till exempel, vill gärna ha ett eget kaffe, och det är inte särskilt svårt för oss att skräddarsy just det som de vill ha.

 

Under 2014 omsatte Kahls kaffe 139 miljoner kronor med en vinst på nästan 11 miljoner kronor före skatt. Under 2015 låg omsättningen på runt 180 miljoner men vinsten var i princip noll.

– Vi hade en god tillväxt förra året, men missbedömde dollarutvecklingen. I år blir det bättre och målet är att ha en uthållig vinstnivå på runt tio miljoner.

Kaffepriset går upp och ner. Det sätts på råvarubörsen, men det kaffe Kahls köper in kostar ofta mer, eftersom företaget jobbar mycket med Krav och Fairtrade. Fairtradekaffe går aldrig under en viss notering, och den är beräknad utifrån att odlarna ska kunna leva på intäkterna från sin verksamhet.

– Generellt kan man säga att när att när dollarn är dyr är kaffepriset lågt. Nu har priserna på det konventionella kaffet varit lågt. Det är inte helt bra eftersom till exempel rättvisemärkt kaffe då upplevs som högt, säger Mats Nilsson.

Framöver tror han mycket på export.

– Vi ska börja sälja kaffe till Turkiet, där har kaffedrickandet i coffeshops exploderat. Men branschen kommer fortsätta att förändras. Det gäller att hela tiden ha örat mot marken, lyssna och att försöka ställa om i tid.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.