Körkort ny klassfråga

ANNONS
|

- Gör körkortsutbildningen till en gymnasieutbildning, tycker bland andra riksdagsledamoten Hillevi Larsson, S.

Antalet 18- och 19-åringar som tar körkort har minskat drastiskt sedan slutet av 80-talet. 1989 tog varannan 18-åring i Sverige körkort redan det året de fyllde. 20 år senare är det under 30 procent av 18-åringarna som tar körkort.

Delvis beror detta på att attityden till att ha bil har förändrats i storstäder där det finns fungerande kollektivtrafik.

Men huvudorsaken är att det är väldigt dyrt att ta körkort. Över 20000 kronor blir det lätt, även för den som övningskör privat. Sveriges Trafikskolors Riksförbunds, STR:s, egen kalkylator var grundinställd på drygt 28000 kronor när GP läste av den. Detta ändrades sedan tf informationsansvarige hos STR, Tommy Samuelsson, fått läsa denna artikel.

ANNONS

Men kostnaden har gjort att körkortsutbildningen blivit en klassfråga. De som har råd, oftast genom föräldrar vars ekonomi tillåter det, tar körkort tidigt.

- Det här problemet förvärras år från år, säger riksdagsledamoten Hillevi Larsson, S, och tar sig själv som exempel:

- Jag hade inte råd att ta körkort när jag var 18-19. Sedan dess har det inte blivit av för jag har inte haft tid.

Fast förmodligen kommer det snart att ske, Hillevi Larsson är nämligen just nu i en typisk grupp av sena körkortstagare. Hon är nybliven mamma.

- Det finns två kategorier av människor som kommer in och vill ha körkort snabbt, säger Bertil Moldén, vd för bilindustrins intresseorganisation Bil Sweden. Det är sådana som säger: "Jag håller på att få ett jobb, men jag måste ha körkort för att få det – och så är det nyblivna mammor i 30 till 35-årsåldern som upptäcker att om de skall klara dagishämtningar, jobbet och allt runtomkring så går det inte längre att klara det i rimlig tid med allmänna transportmedel.

Per Olsson är chef för Arbetsförmedlingen i Göteborg och Halland. Han trycker på vikten för ungdomar att ta körkort.

- Det betyder jättemycket, säger han. Även för att kunna anställas i yrken som inte är uppenbara. Till exempel om man jobbar i städbolag, eller hemvården så behövs det körkort för att kunna ta sig runt. Dessutom är det numera en tydlig trend att man söker jobb i ett större upptagningsområde.

ANNONS

Per Olsson är själv ett exempel på detta med sitt hem i Varberg.

- Jag har arbetsplatsen nära centralstationen i Göteborg så det fungerar perfekt med tågpendeln. Men hade jag arbetat någon annanstans i Göteborg hade bil kanske varit enda alternativet. Så är det för många.

Unga riskerar alltså att utestängas från arbetsmarknaden för att de inte har råd med körkort. Är det därigenom en klassfråga?

Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, tycker det:

- Jag har privatkört med mina två barn som tagit körkort de senaste två åren. Jag kommer inte under 15000 kronor per person, inräknat alla kostnader säger han och fortsätter

- Momssatsen på en ridlektion är sex procent, medan momsen på en körlektion är 25 procent. När en ungdom kommer ut från gymnasiet, 18-19 år gammal och säger "jag kan rida" – då säger arbetsgivaren: "du kan ställa dig i det hörnet". Men om du har körkort ... enligt vårt sett att se det finns det 10000 jobb lediga för personer med B-körkort. 5 000 C-kortjobb och 5000 busschaufförsjobb. I princip finns det 20000 körkortsrelaterade jobb lediga, omgående. Vi säger: Se till att göra om politiken för körkort, det här är en klassfråga.

ANNONS

Forskaren Åsa Aretun på VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut), som bland annat arbetat med rapporten "Ungdomars inställning till att ta körkort", håller med, på forskares försiktiga vis:

- Internationell forskning tyder på att det är en klassfråga. Vår studie undersökte inte den aspekten, men det är en viktig fråga som vi på VTI skulle vilja forska mer på.

Regeringen har beslutat om nya bestämmelser om körkort från 19 januari 2013. Det föreslås bland annat höjda åldersgränser för tyngre och mer effektstarka motorcyklar och för lastbil och buss, för den som inte är yrkeschaufför. Fyra nya behörigheter för lastbil och buss införs: C1, C1E, D1 och D1E.

Körkortsbehörigheterna för lastbil och buss kommer i framtiden att gälla i fem år. Körkortsinnehavaren ska i samband med förnyelsen visa att de medicinska kraven uppfylls. Behörigheten "B utökad" införs för den som vill köra ett tyngre släp. Efter ett körprov kommer behörigheten B att ge möjligheter att framföra en fordonskombination (ett fordon med släp) på upp till 4250 kg.

Vissa ändringar, bland annat ändrade åldrar för övningskörning och en skärpning av läkares anmälningsplikt införs 1 februari 2012.

Ungdomar vill – men det blir inte av

VTI:s studie, "Ungdomars inställning till att ta körkort", från 2009 visar de allra flesta tänker ta körkort tidigt. Antalet ansökningar om körkortstillstånd är nämligen mycket högre än antalet som sedan verkligen tar körkort.

Två huvudskäl finns för att ta körkort:

• Man anser att friheten ökar, samtidigt som beroendet av andra minskar.

• Det ökar chansen att få jobb.

Enligt STR:s körkortskalkylator, http://www.str.se/Korkort/Hem/Prisguide/Korkortskalkylator/ så är de obligatoriska kostnaderna för ett körkort 3870 kronor.

GP Konsument har undersökt bilskolorna i Göteborg och hittat priser mellan 9 kronor och 12 kronor per minut. Dyraste skolans 660 kronor per lektion, tillsammans med teoripaketet skulle ge en kostnad för 20 stycken 55-minuterslektioner på 18870 kronor.

Antalet lektioner som krävs för att klara körkortet är en prestige- och ångestframkallande fråga där unga killar (framför allt) är mycket måna om att kunna uppge ett lågt antal.

Vanligast tycks vara att man behöver 20-30 lektioner.

Personer som arbetar för västerländska företag i Kina brukar inte bli rekommenderade att ta körkort, eller köra bil i Kina. Skälet är att man vid en olycka kan råka illa ut, utan att på något sätt vara vållande. Men på resesajten www.worldhum.com berättar Peter Hessler (How I Got My Chinese Driver’s License) hur han för ett par år sedan tog körkort i Peking. Körinspektören var i 40-årsåldern och bar vita bilhandskar, fläckade av nikotin. Han tände en cigarett så snart jag satte mig i bilen.

- Starta bilen och kör framåt, sa han.

Ett kvarter hade spärrats av för testkörningarna. Där fanns inga andra bilar, inga cyklar eller cykelkärror, ingen som svängde utan att signalera, ingen som gick ut i gatan utan att se sig för. Jag hade aldrig sett en så lugn gata i Peking. När jag kört 50 meter sa inspektören:

- Stanna. Stäng av motorn. Han fyllde i blanketten med avskedsorden:

- Du är en mycket bra förare.

ANNONS