Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Köpfesten fortsätter för färdigmaten

För att rädda förtroendet bjuder Findus in 2 000 konsumenter till fabriken i Bjuv. Men har hästköttskandalen påverkat synen på färdigrätterna? Handlarna vittnar om en oförändrad köpfest.

Den fjärde februari gick startskottet för den svenska delen av hästköttsskandalen. Findus drog tillbaka sina nötfärslasagner eftersom den franska producenten Comigel inte kunde garantera innehållet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Fyra dagar senare kom provsvaren, mellan 60–100 procent av köttet var häst. Efter det har fler avslöjats. Kedjor som Ica, Axfood och Coop har dragit tillbaka sina lasagner.

Men har försäljningen av de frysta färdigrätterna förändrats? Butikskunderna verkar inte skrämda.

När GP ringde till de tre största matkedjornas huvudkontor och sex stora handlare i Göteborg talade ingen om en minskad försäljning efter skandalen.

– Det går åt ungefär samma mängd som innan. Den enda skillnaden är att vissa produkter, som lasagne och så, saknas. Men kunderna köper annat i stället, säger Örjan Axén, butikschef på Hemköp Nordstan.

Han säger att det är en butik som säljer ovanligt mycket färdigmat.

– Våra kunder är nog ganska luttrade, de är inte så känsliga. Det har varit otroligt lite reaktioner, mycket mindre än jag väntade mig, säger Örjan Axén.

På Coop, som var en av de kedjor som drog tillbaka sin frysta lasagne, märktes en kortvarig nedgång.

– Men dippen var bara på lasagne, försäljningen minskade en aning. Nu är det som vanligt igen, säger Christine Kullgren, pressansvarig på Coop.

Hon säger att företaget har fått förvånansvärt lite reaktioner från kunderna.

– Faktum är att det har varit många, många fler journalister än kunder som har kontaktat oss, säger Christine Kullgren.

Enligt Findus har hästköttsskandalen påverkat deras varumärke och försäljning negativt, men hur mycket kan de inte säga.

– Det är klart att det har påverkat oss. Vi har inte summerat i kronor och ören men den här typen av negativa händelser är ju aldrig bra, säger Lena Holmgren, varumärkesansvarig.

Inbjudan till fabriken i Bjuv beskriver hon som ett försök till att visa vad Findus står för.

– Vi vill visa hur vi lagar vår mat, hur vi väljer ut våra råvaror och vad vi gör här, säger Lena Holmgren.

Ärliga, transparenta och förtroende är begrepp som återkommer flera gånger när Lena Holmgren beskriver vilken bild hon tycker att kunderna bör ha av Findus.

– En hel del konsumenter har hört av sig och det har inte varit positiva kommentarer. Varumärkesmätningar visar att vi är påverkade och därför gör vi allt vi kan för att återupprätta förtroendet, säger hon.

Intresset från konsumenter verkar stort. Rundvandringen i Bjuv är fullbokad, 2 100 personer har anmält sig. För att undvika att något liknande hästköttsskandalen drabbar igen har företaget ändrat sina rutiner. Samarbetet med producenten av lasagnen är avslutat och man har minskat antalet leverantörer av nötkött. Framför allt dna-testas alla köttpartier som kommer in till fabriken i Bjuv.

– Innehållsförteckningen ska stämma. Detta är en form av bedrägeri i branschen, vi gör allt för att det inte ska hända igen, säger Lena Holmgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.