Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Köp ny elcykel – få tusentals kronor tillbaka från staten

I regeringens budget för 2018 finns en ny elfordonpremie. Det innebär att man som konsument kan få bidrag på upp till 25 procent av inköpspriset när man köper en elcykel eller elmoped – och glöm inte att spara kvittot om du slår till redan nu. Så här går det till.

Syftet med premien är att få fler att välja att ta cykeln till jobbet. Till det ändamålet avsätter regeringen 350 miljoner kronor per år 2018-2020 till en elfordonpremie för köp av elcykel eller elmoped. 

När finansmarknadsminister Per Bolund presenterade förslaget tidigare i år såg han ljust på framtiden för just elcyklar. Om fler skulle få möjlighet att testa eldrivna fordon skulle stora grupper av tänkbara cykelpendlare ha lättare att välja bort bilresor, menade finansmarknadsministern.

Så mycket kan du få tillbaka 

Om riksdagen godkänner finansieringen kommer premien att betalas ut med start i januari 2018. Men den som vill kan slå till på en elcykel redan nu. För inköp med kvitto från 20 september eller senare gäller elcykelpremien retroaktivt när pengarna i så fall börjar betalas ut efter årskiftet. Exakt hur det kommer gå till rent praktiskt att få ut sin elcykelpremie är inte klart än.

– Det är Naturvårdsverket som har hand om administrationen. De har just fått uppgiften att ta fram ett system för det här, säger Johan Kristensson, departementssekreterare på Miljö- och energi- departementet.

Den summa som går att få tillbaka är 25 procent av inköpspriset upp till 10 000 kronor. Köper du en elcykel eller elmoped som kostar mer än 40 000 kronor blir premien därmed mindre än 25 procent, eftersom du då får tillbaka 10 000 kronor. 

Kritik mot elcykel som hälsopryl

Marknaden för elcyklar har växt kraftigt i Sverige. Mellan 2016 och 2017 steg försäljningen av elcyklar med 50 procent. Elcyklar utgör nu 12 procent av hela cykelmarknaden.

Ofta marknadsförs elcykeln som en hälsopryl, vilket har fått viss kritik. Bland annat från överläkaren Mai-Lis Hellenius.

– Jag är inte glad åt något som tar bort vardagsrörelsen. Det kommer ju studie efter studie som visar att för det stora flertalet har den fysiska aktiviteten totalt sett minskat eftersom vi sitter så mycket – på jobbet, i transporter och hemma, säger Mai-Lis Hellenius till TT.

Men för en person som annars tar bilen till jobbet kan det vara en positiv förändring, menar hon.

– Ja, det är inte svart eller vitt. Kan det hjälpa någon som varit stillasittande till ett aktivare liv – då är det en fördel.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi