Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/11

Kändistätt när ikoniskt 70-talsmärke nystartar

Alla som var ungdomar på 70- och 80-talen har en relation till Gul & Blå – ett trendsättande märke med butiker på många håll i landet. När märket nu återuppstår är Göteborg aktuellt igen.
– Det känns superroligt att vara med och skaka liv i detta fantastiska gamla märket, säger artisten Charlotte Perrelli som är en av investerarna i Gul & Blå.

Gul & Blå startade ursprungligen 1966 av entreprenören Lars Knutson som fann inspiration i London, vars vitala pop- och modekultur gav epoken epitetet ”swinging sixties”. Efterfrågan på nytt mode fick rejäl snurr på affärerna och en butik växte till en hel kedja när Gul & Blå startade egen produktion. Nationalencyklopedin konstaterar att Gul & Blå under designern och dåvarande frun till Lars Knutsson, Maria G Knutsson, blev ett ”betydande och trendledande (märke) på 1970–80-talen när det gällde att lansera jeans och ungdomsrelaterat mode”.

1995 säljer grundaren Lars Knutsson bolaget till entreprenören Crister Boork som fortsätter att driva märket i mindre skala. Och 2018 säljer sedan Crister Boork vidare märket till entreprenören Viktor Ottenback, som nu gör en tydlig nystart av hela varumärket och kedjan – vilket Expressen var först att berätta om.

LÄS MER: Modeprofilen: Detta är branschens knäckfråga

LÄS MER: Framtidens mode eller kejsarens nya kläder?

Grundaren av Gul & Blå, Lars Knutsson, och den nye entreprenören som sett till att det klassiska 70-talsmärket fått en nystart, Viktor Ottenback. Bild: Privat
Grundaren av Gul & Blå, Lars Knutsson, och den nye entreprenören som sett till att det klassiska 70-talsmärket fått en nystart, Viktor Ottenback. Bild: Privat

Egen produktion i Turkiet

– Det var lite slumpartat, vi var några aktörer som haft märket på licens. Så vi tyckte att vi kunde köpa loss varumärkena. Och nu drar vi igång med jeansproduktion och återförsäljare igen, säger Viktor Ottenback till GP.

Jeansen tillverkas i Turkiet. Sedan några dagar har Gul & Blå en nätbutik med egna jeans, hoodies, tröjor och andra plagg.

– Vi hade egentligen tänkt vänta lite till men när det nu fick uppmärksamhet i medier gick vi igång.

Viktor Ottenback förklarar att märket inte ska bli någon nostalgitripp utan vara ett modernt varumärke.

– Det handlar inte om high fashion. Vi är inte Acne men inte heller H&M – tänk Levis butiker med jeans och en hel del andra plagg också, säger Viktor Ottenback.

Maria G Knutsson var designern bakom Gul & Blås trendsättande kläder på 70- och 80-talen. Hon konstaterar att mycket har hänt i branschen sedan dess. Bild: Magnus Neideman / SvD / TT
Maria G Knutsson var designern bakom Gul & Blås trendsättande kläder på 70- och 80-talen. Hon konstaterar att mycket har hänt i branschen sedan dess. Bild: Magnus Neideman / SvD / TT

Märkesbutiker i storstäder

Och förutom återförsäljare – där han håller på att bearbeta Göteborgsmarknaden också – så planerar man att öppna märkesbutiker – så kallad ”flagship stores” – för Gul & Blå.

– Målet är att öppna en i Stockholm först. Men vi vill öppna i Göteborg också – hittar vi ett bra läge i Göteborg kan vi öppna där först, säger Viktor Ottenback.

Gul & Blå hade för övrigt en konkurrent på 70-talet – Puss & Kram hette den. Viktor Ottenback äger rättigheterna till det märket också.

– Det pågår diskussioner om vad vi ska göra med det märket, säger han.

Och bland personer som gått in som investerare i nysatsningen på Gul & Blå är det klart kändistätt: Charlotte Perelli och hennes man Anders Jensen, den förre tennisstjärnan Magnus Norman och hockeyproffset Daniel Tjärnkvist. För att nämna några.

– Det är via ”friends and family” vi byggt upp en nätverk av investerare. Jag är största ägare, säger Viktor Ottenback.

När GP når Charlotte Perrelli förklarar hon sin och makens investering med följande.

– Jag har ju haft ett klädintresse sedan jag var liten och jag har ju egna klädmärken också. Så när ett erbjudande dök upp kände vi att det var superroligt att vara med. Jag ser en stor potential i detta, säger hon.

LÄS MER: H&M:s försäljning stiger

LÄS MER: Wallenstam säljer göteborgsk fastighet till H&M-Persson

Charlotte Perrelli är en av de nya delägarna i återupplivade Gul & Blå. Hon och andra konstnärer och artister ska göra speciella kollektioner åt märket berättar hon. Bild: Henrik Montgomery/TT
Charlotte Perrelli är en av de nya delägarna i återupplivade Gul & Blå. Hon och andra konstnärer och artister ska göra speciella kollektioner åt märket berättar hon. Bild: Henrik Montgomery/TT

Inte råd med som barn

– Gul & Blå är ju ett speciellt märke, det fanns när man var ung. Jag är uppvuxen i Småland, det är möjligt att det fanns i Växjö, men det inget jag hade möjligt att köpa – det passade inte vår kassa.

Tanken är att konstnärer och artister ska göra kollektioner åt det nya märket, bland annat Charlotte Perrelli.

– Ja, tanken är att vi gör en liten serie. Det blir olika profiler som sätter en touch på det. Det ska bli superroligt att göra en sådan grej också, säger Charlotte Perrelli.

Men vad tycker de som skapade det ursprungliga Gul & Blå-märket?

– Det är ju kul att de vill satsa igen. Sedan är det en helt annan marknad idag än på 60- och 70-talen. Det är viktigt att de har ett tydligt miljötänk, säger den idag 83-åriga förra chefsdesignern Maria G Knutsson.

LÄS MER: Lindex i nytt samarbete med nätjätte – ska säljas i 200 länder

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.