Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I år kommer vi att lägga ungefär 23 miljarder kronor på julklappar, enligt Svensk Handels julprognos. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Julhandeln ökar – men tillväxten är måttlig

I år kommer vi att lägga ungefär 23 miljarder kronor på julklappar, enligt Svensk handels prognos. Men trots att julhandeln väntas slå rekord är tillväxten måttlig i relation till hushållens inkomster, säger chefsekonomen Johan Davidson.

I genomsnitt kommer varje person i Sverige att lägga ungefär 3 300 kronor på julklappar i år, visar en prognos från Svensk handel.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det är ungefär två hundralappar mer än i fjol, men om man jämför med hur ekonomin växer i stort och den goda konjunktur vi har så är det fortfarande måttligt, säger Johan Davidson, chefsekonom vid Svensk handel.

Julhandel i november

Han tror att "måttfullheten" bland annat beror på att vi lägger mer pengar på resor och tjänster istället för prylar. Dessutom har fenomenet med specifika rea-dagar så som Black friday och singeldagen spelat in. De relativt nya shoppinghögtiderna slog igenom ordentligt förra året, och har i år växt ytterligare.

- November har tagit över lite marknadsandelar från december kan man säga, säger Davidson.

Enligt honom gick ungefär tre miljarder kronor till julklappshandeln i november.

- Därutöver går en del av konsumtionen till utlandet, via e-handel från utländska sidor.

Fler klickar hem klappar

Och den elektroniska handeln ökar stadigt. Drygt en tredjedel av personerna i branschorganisationens studie uppger att de kommer att köpa majoriteten av sina klappar online. Bland 18–25 åringar kommer 7 av 10 att klicka hem en del av sina julklappar på nätet.

Ungefär hälften av konsumenterna, 48 procent, planerar i stället att köpa merparten av julklapparna på orten där de bor, men trenden är nedåtgående.