Joachim Berner: "Vi vill satsa på fler titlar"

ANNONS
|

Hur känns detta?

- Det känns spännande och kul att få vara med och utveckla Mitt i.

Du har lång erfarenhet av tidningsbranschen, bland annat som redaktionschef på GP och chefredaktör på DN och Expressen. Hur skulle du beskriva gratistidningarna Mitt i?

- De har visat att de har en publicistisk idé som fungerar väldigt väl. De gör en lokal lokaljournalistik som uppskattas av både läsare och annonsörer.

Metro har tappat stora intäkter och skurit ned kraftigt på bemanningen. Varför går Mitt i-tidningarna bra?

- Det är just den lokala journalistiken, det som är nära är också angeläget. Metro har varit mer generell med allmänt nyhetsmaterial. Mitt i har ett lokalt fokus och intressant är också att Mitt i vann en guldspade senast, det säger en hel del.

ANNONS

Papperstidningen tappar generellt. Hur ser du på det?

- Det är inget snack, det pågår en kraftfull strukturomvandling av papperstidningen. Men vi ser att nära journalistik fungerar på papper och att det skulle kunna göras på fler platser.

Mitt i har 31 titlar i Stockholmsområdet i dag. Finns det något du redan nu vet att du vill göra med Mitt i-tidningarna?

- Ja, absolut. Vi vill satsa på fler titlar, jag tror att det kan bli betydligt fler. Vi har en diskussion om olika orter men inget är bestämt ännu. I Stockholm har Mitt i 900 000 läsare men det finns fortfarande områden där som kan nå en högre räckvidd. Vi ser att det går att göra en geografisk expansion och är man lite visionär kan man även tänka sig att det finns möjligheter i våra grannländer.

Vad läser du själv helst och hur - digitalt eller på papper?

- Jag har tre dagstidningar som jag prenumererar på, DN, SVD och Dagens Industri. Där läser jag de skribenter jag följer personligen och det material som är nära och personligt som exempelvis krönikor. Nyhetsflödet och händelser följer jag digitalt.

ANNONS