JC i Kompassen är nedläggningshotad

ANNONS
|

Att JC tvingas lägga ner butiker är känt sedan tidigare, men i går uppgav Dagens Nyheter att det är klart vilka butiker det gäller. Förutom den i Kompassen försvinner flera butiker i Stockholm och Malmö samt i Falun, Borlänge, Visby och Karlstad. Totalt försvinner 15 butiker i Sverige och sju i Finland.

Bakgrunden är den lönsamhetskris som drabbat JC, där kedjan år efter år visat förlustsiffror och med ett varumärke som för inte så länge sedan skrevs ner till noll kronor. För att få till en vändning har moderkoncernen Retail and brands (RNB) gjort storsatsningar på flaggskeppsbutiker, reklamkampanjer och försök att renodla affärens jeanskoncept.

ANNONS

I våras presenterade börsnoterade RNB ett mer drastiskt åtgärdsprogram, där vd:n Marthyn Inghamn fick gå med omedelbar verkan och där det beslutades om nedläggning av olönsamma butiker och bantning av sortimentet. Till en början hoppas man att det ska räcka att göra sig av med de butiker som är olönsamma, men RNB har tidigare flaggat för att det kan bli aktuellt att lägga ned hela kedjan.

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter ska norska klädkoncernen Varnergruppen vara intresserade av att ta över de butikslokaler som nu blir tomma efter JC, för att lansera något av sina egna märken i Sverige. Herrklädesmärket Volt har uppgetts vara det som ligger närmast till hands för lansering. På Varnergruppen vill man dock inte kommentera några uppgifter.

–Volt fortsätter sin expansion i Sverige och det är än så länge allt vi har att säga om våra planer, skriver Julie Bragli Eckhardt, presskontakt på Varnergruppen i ett mejl till GP.

GP har sökt JC:s vd Peter Bondelid och Retail and brands vd Magnus Håkansson för en kommentar.

ANNONS
ANNONS