Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/4

Japansk H&M-konkurrent kommer till Sverige

Den japanska modekedjan Uniqlo kommer till Sverige. I höst öppnar den första butiken intill Kungsträdgården i Stockholm.

Det började ryktas om ett svenskt Uniqlo-intåg redan i juli förra året. På onsdagen bekräftade bolaget uppgifterna och berättade att de räknar med att öppna en stor butik, över fyra plan, på Hamngatan i Stockholm i höst. Ett mer exakt datum kommer först senare.

Världens tredje största klädkedja

Uniqlo slog upp portarna till sin första butik, i Hiroshima, 1984. I dag säljer kedjan baskläder i runt 1 300 butiker i 15 länder. De räknas därmed som världens tredje största klädkedja, efter Zaras ägare Inditex och svenska H&M. Uniqlo har dock hittills varit försiktiga i sin internationella expansion, mer än hälften av försäljningen kommer fortfarande från den japanska verksamheten och de största satsningarna utanför hemlandet har naturligtvis fokuserats till grannar som Kina och Sydkorea.

Nu satsar Uniqlo dock stort på Europa. Målet är att, inom två till tre år, öka dagens totalt 68 europeiska butiker och bli "ett av Europas mest älskade märken". I och med butiken vid Kungsträdgården är det alltså dags att göra entré på Sverigemarknaden.

Omsätter 130 miljarder

“Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa. Sverige är en av världens mest innovativa nationer och är ett land som uppskattar så väl teknologi som design och är ledande inom modern livsstil. Jag hoppas att det svenska folket kommer att ta till sig vårt koncept LifeWear och göra det till sitt” säger Tadashi Yanai, vd och ordförande för Fast Retailing, som äger Uniqlo, i en skriftlig kommentar.

Fast Retailing omsatte runt 130 miljarder kronor, exklusive moms, under det brutna räkenskapsåret 2016/2017. Svenska H&M hade samtidigt en försäljning på 200 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret som avslutades 30:e november förra året.

Fast Retailing äger, förutom Uniqlo, också märken som Theory, Comptoir des cotonniers, Princesse Tam Tam och J Brand.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.