Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Jag förstår oron på Volvo Umeå"

Mikael Sällström, ordförande Volvo verkstadsklubb, förstår oron i Umeå om 300 jobb i hyttmonteringen flyttas till Göteborg. Men han har svårt att bedöma hur många Volvo-jobb som flyttar utomlands.

Det är många förslag och diskussioner i svang kring den framtida industriproduktionen inom AB Volvo just nu, konstaterar Mikael Sällström.

Volvo verkstadsklubb har kallat in en löntagarkonsult för att räkna på förslag och konsekvenser för sysselsättning, både i Sverige och utomlands.

- Vi är med och bevakar och tittar på siffror som presenteras fortlöpande, säger Mikael Sällström.

Men många pusselbitar är långt ifrån på plats varför det är svårt att se effekter på jobben och var de hamnar.

- Jag kan inte i dag bedöma vad nettot för Sverige blir vad gäller jobben, säger Mikael Sällström, klubbordförande Volvo verkstadsklubb i Göteborg.

Han och verkstadsklubben har presenterats ett förslag om att flytta 300 jobb i hyttmonteringen, från Umeå till Göteborg. Det är en pusselbit.

- Dessutom att det försvinner x antal jobb om man drar ner 25 procent av chassitillverkning i Tuve och flyttar till Gent. Det handlar också om var packningen hamnar och om jobb flyttar till Sverige. Men det finns fler delar kring samordnad industriell produktion som inte ligger färdiga för att få en klar överblick.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.