PV-vd Jacoby med nye FoU-chefen Peter Mertens och avpolleterade Olle Axelson.
PV-vd Jacoby med nye FoU-chefen Peter Mertens och avpolleterade Olle Axelson.

Jacoby byter folk i rasande tempo

ANNONS
|

I början av veckan blev det känt att Volvo PV:s informationschef Olle Axelson blivit den nionde från Volvo PV:s ledningsgrupp som skulle bli utbytt, sedan Stefan Jacoby tillträdde som chef.

Enligt uppgifter till GP är han ett undantag från regeln att det är Jacoby som initierar förändringen. Men när det gäller resten av ledningsgruppen är det väldigt tydligt att Jacoby vill omge sig av medarbetare som talar samma språk som han själv.

I flera fall är detta bokstavligt, även om det inte finns något som tyder på att Stefan Jacoby föredrar tyskar i ledningen, Snarare rör det sig om att han värvar folk som talar samma språk när det gäller förhållandet till verksamheten och yrkeskunnandet.

ANNONS

Det började redan i början av förra året då forsknings- och utvecklingschefen Magnus Jonsson en fredagseftermiddag reste sig från skrivbordet och gick hem, utan planer på att återkomma, måndag morgon.

GP fick en liten förvarning om vad som skulle hända då Magnus Jonsson på en bilmässa strax innan skämtade om sin chef: "du kan ta mannen ur Tyskland, men du kan aldrig ta tysken ur mannen".

Magnus Jonsson arbetar numera som konsult och GP stötte ihop med honom inne på AB Volvos huvudkontor, dock utan att kunna locka ur honom hans ärende.

På Volvo ersattes Jonsson av Peter Mertens, född i Tyskland 1961.

Peter Horbury var under många år en hyllad designchef hos Volvo PV, skapare bland annat av Volvo S80, vilket anses vara inledningen av Volvos transformering från sossecontainer till en bil med mjukare formspråk.

Horbury var så uppskattad att Ford efter förvärvet av Volvo tog över honom till huvudkontoret i Dearborn där han fick huvudansvaret för Fordbilarnas design i Nordamerika.

Kanske är det så man skall se det faktum att han, när han sedan återvände till Göteborg med sin västsvenska hustru, mycket snabbt fick ännu ett nytt uppdrag. Den här gången har han flyttats till Kina, nära ägaren Zhejiang Geely Holdings högkvarter. Där skall han ansvara för Geelys nya formspråk.

ANNONS

Horbury var i Kina och förhandlade om sitt nya jobb redan hösten 2011.

Hans ersättare Thomas Ingenlath är född i Tyskland 1964 och har arbetat för Skoda innan han gick vidare inom Volkswagenkoncernen till moderbolaget.

Den nye inköpschefen Axel Maschka är född 1962 i Stuttgart och har en bred erfarenhet från underleverantörer som Bosch och Continental, men också från AB Volvo.

Lars Wrebo, chef för produktionssystemet, och finanschefen Jan Gurander har båda det gemensamt att de kommer från MAN, senast, och Scania.

Det är väl inte osannolikt att Håkan Samuelsson, styrelseledamot i Volvo PV, tillika före detta vice vd i Scania och vd för MAN haft lite att göra med värvningarna.

Några få bryter mönstret. Lex Kerssemakers var fram till 2008 ansvarig för varumärke- produkt och marknadsstrategi, men hamnade i kylan under en period. Nu är han tillbaks och ansvarar för produktstrategi.

Personalchefen Björn Sällström har tillsvidare lyckats navigera sig igenom resan från Ford till Geely utan grundstötningar. Åtminstone inga som lett till haverier.

De som suttit i Volvo PV;s ledning:

• Olle Axelson, informationschef

• Peter Horbury, designchef

• Magnus Hellsten, produktionschef

• Bernt Ejbyfeldt, inköpsdirektör

• Elisabet Wenzlaff, chefsjurist

• Gerry Keaney, marknads- och försäljningschef

• Hans Oscarsson, finansdirektör

ANNONS

• Magnus Jonsson, utvecklingschef

• Bengt Banck, kvalitetschef

ANNONS