NK Nordiska kompaniet Fredsgatan. RNB:s försäljning i NK-butikerna halverades under våren.
NK Nordiska kompaniet Fredsgatan. RNB:s försäljning i NK-butikerna halverades under våren. Bild: Sanna Tedeborg

Jätteförluster för modebolaget RNB

Modebolaget RNB Retail & Brands, där bland andra Polarn O Pyret och butiker på NK-varuhusen ingår går med 318 miljoner kronor i förlust under tredje kvartalet.

ANNONS
|

RNB som befinner sig i rekonstruktion gör fortsatta stora förluster under tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret och gör ett resultat på minus 318 miljoner kronor efter skatt mot minus 27 miljoner kronor under samma period 2019.

Omsättningen minskade också till 324 miljoner kronor mot 511 miljoner kronor under tredje kvartalet i fjol.

LÄS MER:Beslutet: Så länge kan NK-bolaget pusta ut

LÄS MER:Ödesdagen för NK:s framtid närmar sig

– Det har varit ett tufft kvartal både med försäljningen och rekonstruktionen. Det tuffaste har onekligen varit att ta försäljningsnedgångarna i samband med covid-19, och att samtidigt förbättra verksamheten, säger vd:n Kristian Lustin.

Han är inte så förvånad över resultatet. Många modeföretag kommer visa förluster under våren. Men det har varit det mest turbulenta kvartalet i företagets historia, konstaterar han.

ANNONS

”Företagsrekonstruktionerna har inneburit många tuffa och nödvändiga affärskritiska beslut. Många förändringar har genomförts på kort tid i syfte att förbättra verksamheterna”, skriver RNB i en kommentar till rapporten.

Halvering av kunder i lyxvaruhusen

Coronapandemin har slagit brutalt mot RNB:s försäljning under de gångna tre månaderna, där bland andra Departement & Stores vars butiker dominerar NK-varuhusen. Över 50 procent av kunderna har försvunnit från lyxvaruhusen i Stockholm och Göteborg. Likaså de utländska turisterna.

Butikerna i NK-varuhusen har därför tvingats att kraftiga minska antalet anställda och genomföra kostnadsbesparingar.

RNB har också tvingats att skriva ned goodwill med totalt 184 miljoner kronor, varav 141 miljoner kronor avser NK-varuhusen i Departement & Stores.

– Vi fortsätter att jobba på och förbättra våra avdelningar på NK. Vi tror på de butiker vi har, men vi måste få in fler kunder i varuhusen, säger han.

Texten fortsätter efter enkäten.

Kundernas nya beteende
Bild: Sanna Tedeborg

Hur har du shoppat under coronapandemin? Hur ska du handla framöver?

grade crossed
Camilla Ringqvist, 31 år, Göteborg: Jag handlar till 90 procent på nätet, mat handlar jag i butik. Det kommer att bli mer e-handel, det är snabbt och smidigt.
Kundernas nya beteende
Bild: Sanna Tedeborg

Hur har du shoppat under coronapandemin? Hur ska du handla framöver?

grade crossed
Tony Eriksson, 40 år Borgholm: Jag brukar inte shoppa. Köpte skor på nätet som inte hann fram till min resa, så nu fick jag köpa nya i butik. Och en skjorta. Jag tror att e-handel kommer att ersätta butiker.
Kundernas nya beteende
Bild: Sanna Tedeborg

Hur har du shoppat under coronapandemin? Hur ska du handla framöver?

grade crossed
Nadja Bengtsson, 26 år Göteborg: Jag har handlat som vanligt, på nätet. Mat köper jag i butik. Det kommer att bli mer näthandel som det ser ut nu.
Kundernas nya beteende
Bild: Sanna Tedeborg

Hur har du shoppat under coronapandemin? Hur ska du handla framöver?

grade crossed
Andreas Gunnarsson, 41 år Borgholm: Jag har inte shoppat alls, men vi har handlat mat med Ica på nätet. Framöver kommer jag att handla både i butik och e-handel, det går mer åt det hållet.
Kundernas nya beteende
Bild: Sanna Tedeborg

Hur har du shoppat under coronapandemin? Hur ska du handla framöver?

grade crossed
Camilla Finsberg, 51 år Göteborg: Jag har handlat över nätet och jag har shoppat mindre. Normalt är man ute med vänner och strosar och ser något i butiker på stan. Men det har gått bra på nätet. Mat handlar jag i butik. Jag kommer nog att försöka mer med e-handel, eftersom det fungerat.

Herrekiperingskedjan Brothers har också tappat nära 50 procent av försäljningen under kvartalet. Inställda studenter, sommarbröllop och fester har minskat kostymförsäljningen radikalt i butikerna. Däremot har e-handelskunderna ökat stort, vilket RNB ser som en tillväxtpotential.

Polarn O Pyret enda ljusglimten

Barnklädeskedjan Polarn O Pyret ser ut att vara den enda större ljusglimten för RNB under coronavåren 2020. Här ökade försäljningen med 4 procent i butiker och e-handel. Efter en första brant nedgång i mars, vände det upp, speciellt inom e-handeln som ökade med 187 procent.

ANNONS

– Vi såg väldigt tydligt i mars att många slutade köpa, men de kom tillbaka i april och maj. Folk köper kläder till sina barn i alla fall, säger Kristian Lustin.

Polarn O Pyret har under våren stängt 13 butiker och sagt upp personal, och sedan i maj befinner sig också den norska delen av Polarn O Pyret i företagsrekonstruktion.

Under hela kvartalet har man stängt 30 butiker, varav 18 i Sverige.

Efter att kunderna försvann tvärt i butikerna i mars, tvingades RNB begära företagsrekonstruktion för dotterbolagen. Nu väntar man på att få igenom ackorden till leverantörerna på 25 procent. Fordringsägare med krav på 10 000 kronor och lägre kommer att få hela beloppet.

När ser du en vändning?

– Den som det visste. Får vi en ny våg av covid-19 i höst så kommer det att drabba oss igen, om inte ja då kommer vi förhoppningsvis att se en ökad försäljning i höst och vinter, säger Kristian Lustin.

Men det förutsätter att konsumenterna fortsätter att gå till butikerna och handla, och det handlar inte bara om kedjorna inom RNB-koncernen.

– Om folk inte kommer till butikerna tror jag inte att kedjorna kommer att finnas kvar framöver. Folk måste gå till butikerna, annars tror jag ingen klarar av att hålla öppet i långa loppet, säger Kristian Lustin.

ANNONS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS