Under onsdagen rapporterade Reuters om att flera ögonvittnen sett hur jättefartyget M/S Ever Given hade kommit loss. Men på torsdagen kom rapporter om att Suez-kanalen fortfarande är blockerad.
– Vi kan inte utesluta att det här kan ta veckor, beroende på situationen, säger Peter Berdowski, vd för det holländska bärgningsbolag som ansvarar för att få loss fartyget, till Reuter.
Ett par hundra containrar av fartygets last är på väg till Sverige, från Asien, innehållandes det mesta, allt ifrån konsumentvaror till olika komponenter till industrin.
LÄS MER:Fartyg blockerar Suez-kanalen – då kan det påverka Göteborg
LÄS MER:Rederi startar linje till Oceanien
Redan ansträngd världshandel
Stoppet i Suez-kanalen kommer ovanpå en redan ansträngd situation – där handeln dragits med förseningar och brist på nyckelkomponenter till industrin, till exempel halvledande material.
Redan innan båtarna lämnar Asien handlar det om flera veckors förseningar, enligt Fredrik Hermansson.
– Det här spär på en redan tuff situation, med tanke på världsläget. Det här ställer till det lite ytterligare, vilket är olyckligt.
Finns viss luft i systemet
Enligt bolaget arbetar åtta bogserbåtar med att försöka få loss det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, som sedan i onsdags sitter fast på diagonalen över kanalen. Lågvatten försvårar arbetet ytterligare. Det grundstötta fartyget, med gods för miljardbelopp, förhindrar många fartyg från att passera genom den viktiga farleden i både norr- och södergående riktning.
Om inte M/S Ever Given kan komma loss och trafiken börjar återupptas, så kan det ställa till problem även för hamnen i Göteborg. Men då krävs att stoppet blir mer långvarigt än någon eller några dagar.
– De flesta fartyg kör ekonomiskt, om du tänker dig en bil som kör eco driving. Man kör lite långsammare för att spara bränsle helt enkelt. Men när något sådant här händer finns alltid möjligheten att öka på farten för att köra igen tid. Blir det någon dag kommer det inte att påverka särskilt mycket, berättade hamnens presstalesperson Stefan Strömberg för GP på onsdagen.
Trafikstoppet riskerar att bli ett allvarligt problem för den globala transportlogistiken i ett redan pressat läge. Omkring 30 procent av världens containervolymer normalt använder den 19,3 mil långa genvägen till och från Medelhavet.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.