Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kinas president Xi Jinping skakar hand med Italiens premiärminister Giuseppe Conte efter signeringen av en rad samarbetsavtal.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Italien öppnar för Kina trots protester

Italien har trots protester från USA och EU som första G7-land tecknat avtal med Kina om deltagande i infrastrukturprojekt BRI, populärt kallat den nya sidenvägen.

Vid en ceremoni i Rom signerades på lördagen ett 30-tal avsiktsförklaringar (memorandum of understanding) i närvaro av Italiens premiärminister Giuseppe Conte och Kinas president Xi Jinping.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt Italiens biträdande premiärminister Luigi Di Maio handlar det om avtal som är värda 2,5 miljarder euro för italienska företag. Kontrakten har på sikt ett möjligt framtida värde på 20 miljarder euro, enligt Di Maio.

Itailen först

Han tonade ner de risker som lyfts fram av USA och andra EU länder, som befarar att Kina genom projekten skaffar sig tillgång till känslig teknik och kontroll över viktig infrastruktur. Även om Italiens regering håller fast vid samarbetet med sina allierade i väst så kommer alltid landets egna intressen i första hand när det gäller kommersiella band, klargjorde han.

- Det här är en mycket viktig dag för oss, en dag när made-in-Italy har segrat, Italien har segrat och italienska företag har segrat, sade Luigi Di Maio.

Farhågor från väst

Projektet BRI är ett enormt transportnät till lands och sjöss, och många farhågor har lyfts om att Kina utnyttjar investeringarna till att ekonomiskt och politiskt binda upp ett 60-tal inblandade länder.

Men Italiens regering hoppas att samarbetet ska hjälpa till att lyfta landet ut ur recessionen. Därför har president Xi Jinping tagits emot med stora hedersbetygelser under sitt besök.

Bland de infrastrukturprojekt där Kina nu släpps in finns hamnen i Trieste och återuppbyggnaden av bron i Genua som rasade samman förra året.