Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skatteverkets system låg nere under flera timmar efter omfattande it-strul. Det gick varken att ringa till eller besöka myndighetens hemsida. Arkivbild.

It-stopp hos Skatteverket i flera timmar

Under flera timmar på onsdagen gick det varken att ringa till eller komma in på Skatteverkets webbplats efter omfattande it-problem. Tidfristen att lämna in viktiga uppgifter till myndigheten förlängs nu med drygt en vecka.

- Det här ska i princip inte kunnat hända, men ibland går saker och ting sönder. Vi får titta på hur vi ska göra för att det inte ska hända igen, säger Jan Zetterdahl, it-direktör på Skatteverket.

Störningarna upptäcktes tidigt på onsdagsmorgonen. Det gick varken att ringa till Skatteverket eller komma in på myndighetens sajt. På kvällen var webbplatsens startsida i gång, men en text varnade för störningar i e-tjänsterna och begränsade möjligheter att ringa. Systemen kom successivt i gång igen från lunchtid, men arbetet för att få full drift fortsatte fram till kvällen.

Felen orsakades av problem med kylförsörjningen i en av myndighetens datorhallar, vilket ledde till överhettning och automatisk stängning av systemen. Felet hittades och åtgärdades snabbt enligt Jan Zetterdahl.

- Vi har många stora, komplexa system så det tar tid att starta om dem och de ska startas i rätt ordning. Därför tog det ett antal timmar i går.

Överhettningen kunde inte komma mer olägligt. Sista januari är nämligen sista dagen för att lämna in kontrolluppgifter och ansökan om utbetalningar för rot- och rutarbeten under 2017 till Skatteverket. På grund av de tekniska problemen förlängs nu tidsfristen till 5 februari.

- Det fattades ett snabbt beslut om att deadline skulle senareläggas för att inte skapa mer problem för medborgare och företag, säger Jan Zetterdahl.