Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Isabella Löwengrip fälls för reklam för Thailandsresa

Isabella Löwengrip skrev i ett blogginlägg om en planerad resa till Thailand, ett reklamsamarbete med charterbolaget Tui. Nu kritiseras inlägget av Reklamombudsmannen – som menar att inlägget inte uppfyller kravet på reklamidentifiering.

Blogginlägget, med rubriken ”Pimalai”, publicerades i december och handlar om en dag i influencerns liv. Hon går på ansiktsbehandling, går på jobblunch, åker till en park med barnen och handlar mat till helgen.

Först i slutet av inlägget skriver Isabella Löwengrip om en planerad resa till Thailand:

”Just det! Gällande Thailand. Jag måste skriva såhär så att jag går enligt reglerna:

I samarbete med TUI

… Så ska vi åka ner till Koh Lanta den 28e december och testa hotellet Pimalai och bo i en av hotellets villor.”

Enligt Reklamombudsmannen borde reklammarkeringen ha kommit tidigare.

Tui: ”Mänskliga faktorn som ligger bakom”

Tui, annonsören, har uppgett att det enligt avtal ska framgå tydligt att det rör sig om reklam, och att det antagligen är ”den mänskliga faktorn som ligger bakom missen”. Enligt Tuis yttrande har Isabella Löwengrip rättat felet i efterhand.

Om det finns risk för att reklam kan förväxlas med redaktionellt innehåll kan en reklammarkering behövas för att konsumenten inte ska vilseledas, går det att läsa i beslutet. Innehållet på en blogg kan likställas med redaktionellt innehåll.

Uppfyller inte kravet på reklamidentifiering

Nämnden har tagit ställning till huruvida inlägget borde ha reklammarkerats redan i anslutning till rubriken. Eftersom ”Pimalai”, som rubriken lyder, är namnet på Tui:s resort räknas också den som reklam. Därefter följer blogginlägget med redaktionellt innehåll, och först i slutet framgår det att det rör sig om ett reklamsamarbete.

”Nämnden konstaterar att det saknas en reklammarkering i anslutning till rubriken. En genomsnittskonsument kan därför inte omedelbart identifiera att inlägget helt eller delvis är reklam för annons­ören”, skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd i beslutet.

Isabella Löwengrip har valt att inte yttra sig i ärendet, enligt Reklamombudsmannens beslut.

LÄS OCKSÅ: TUI börjar flyga till två karibiska resmål från Landvetter flygplats

LÄS OCKSÅ: Isabella Löwengrip: "Jag hade ingen livslust”

LÄS OCKSÅ: Isabella Löwengrip om 30-årskrisen – efter krisen i bolagen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.