Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Västtrafik och Styrsöbolaget arbetar nu för att hantera eventuell trängsel i skärgårdstrafiken i sommar. Bild: Anders Ylander
Västtrafik och Styrsöbolaget arbetar nu för att hantera eventuell trängsel i skärgårdstrafiken i sommar. Bild: Anders Ylander

Intensivt arbete för att undvika trängsel på skärgårdsbåtarna när turisterna vill ut på öarna

Västtrafik rustar nu inför en sommar med semesterfirare i närområdet. Sträckor som är under lupp just nu är skärgårdstrafiken. Trots oron från många skärgårdsbor att turister och besökare ska ta med sig coronasmittan finns där också många företagare som är helt beroende av turisterna. Nu ska Styrsöbolaget och Västtrafik ta fram en handlingsplan för sommarens alla intressen.

Coronaviruset har fått ungefär hälften så många att resa kollektivt. Men trots det har Västtrafik gjort sitt yttersta för att hålla igång kollektivtrafiken i normal takt. Det har inneburit att Västtrafik drabbats av kraftiga intäktstapp. Varje månad tappar bolaget drygt 150 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter.

Ganska tidigt i pandemin såg resenärer avspärrningar i bussar och vagnar för att skydda förarna från att möta allt för många människor per dag både vardag och helg.

Men nu står kollektivtrafiken för ytterligar en en utmaning. Sommaren, turismen och den dragkraft Göteborgs skärgård har på människor som inte kan åka utomlands på semestern.

Kristi himmelsfärds helgen kan ha varit en försmak till vad som komma skall. Men förmodligen ökar intresset ju närmare sommar vi kommer.

Styrsöbolaget och Västtrafik har tagit höjd

Styrsöbolaget och Västtrafik, som trafikerar skärgårdstrafiken, har tagit höjd och satt in två extra färjor för att hantera ett ökat båtresande när restriktionerna kring resande skärpts med anledning av coronaviruset. Regeringens uppmaning inför Kristi himmelsfärd var att hålla sig inom två timmars bilresa hemifrån.

Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget, säger att situationen under torsdagen ändå var under kontroll.

– Det var många cyklar och cykelkärror som tog plats, men annars har jag inte hört att det var några problem.

På Västtrafik pågår nu arbetet med att se över all sommartrafik, bland annat görs en översyn kring knutpunkter och färjelägen där man vet att sommaren medför ökad belastning.

LÄS MER: Trångt i kollektivtrafiken – trots Folkhälsomyndighetens skarpa uppmaningar till Västtrafik

– Det allmänna är ju att vi ber alla visar hänsyn under dessa speciella omständigheterna, och verkligen tänka över om man behöver göra den här resan, säger Kristian Lans på Västtrafiks presstjänst.

Bertil Pevantus på Styrsöbolaget säger att en handlingsplan för sommarens resande är på väg att tas fram och presenteras under nästa vecka.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför innevarande långhelgen var likadan som inför påsk: res bara om det är absolut nödvändigt. Trots det har Västtrafik varit förberedda på att resandet kan komma att öka

Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik, bad tidigare i veckan resenärerna att gå, cykla eller stanna hemma.

– Vi uppmanar alla att visa hänsyn mot andra och tänka efter innan ni reser, sa han då.

Tidigare har GP berättat om intressekonflikten i Göteborgs södra skärgård kring dels att boende helst inte ser besökare av smittskyddsskäl, och dels att företagare behöver turismen för att deras verksamheter ska överleva.

För att till exempel kaféet på Vrångö ska kunna överleva ekonomiskt har man nu bara öppet på lördagar – om det är vackert väder, berättade Jennie Wijk.

– Vi tappade över 90 procent av vår omsättning över en natt i princip. Och det är svårt att sia om framtiden. Ett vanligt år brukar vi anställa 20 unga från skärgården och ge dem deras första steg in i arbetslivet. I år har vi vågat säga ja till fem, men vi vet inte hur det kommer att bli, sa Jennie Wijk i reportaget som publicerades tidigare i maj.

Om det inte blir någon sommarsäsong alls i år och coronapandemin skulle dra ut på tiden vet hon inte ens om kaféet kan överleva.

– Vi lever av det som vi drar in under våren, sommaren och hösten, och vi har lagt ner åtta år av vårt liv på att bygga upp det här, berättade Jennie Wijk.

LÄS MER: Då öppnar europeiska turistländer sina gränser

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.