Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svenskarna handlade mindre kläder i november jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Arkivbild.

Ingen solig månad för klädhandeln

Den totala försäljningen av kläder i Sverige fortsätter att backa och minskade i november med 3,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Siffran gäller både e-handel och försäljning i fysiska butiker. Samtidigt föll skoförsäljningen kraftigt jämfört med november förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

"November blev ingen solig månad för modehandeln där skohandeln sticker ut med en nedgång om hela 12,9 procent.", säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

Hittills 2018 är den samlade nedgången för klädförsäljning 2,7 procent och nedgången för skoförsäljningen ligger på 3,7 procent. Försäljningen av kläder har hittills minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju.

Den varma hösten pekas ut som en orsak bakom nedgången och Mikael Sandström tror även att Black Friday hade en negativ effekt på klädhandeln totalt sett.

"Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november", säger Mikael Sandström.