Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ingen anstormning till Kenzas nya Göteborgsbutik

Endast en handfull fans till superbloggaren Kenza valde att köa för lanseringen av influerarens nya Göteborgsbutik Ivy Revel i Nordstan.

LÄS MER: Tre företag varnas inför Black Friday – förbjuds fejka rea

LÄS MER: Polisen varnar för trafikkaos i samband med klimatstrejk på fredag

Många förknippar nog Black Friday-öppningar med folkrusning och långa köer. Men när en av Sveriges kändaste bloggare, Kenza (Kenza Zouiten Subosic), slog upp portarna till sin nya tillfälliga klädbutik Ivyrevel i Nordstan var Göteborgarnas mottagande ljummet. Klockan 06.45, en kvart innan öppning hade enbart tre personer tagit sig till köpcentrumet för att köa.

"För tidigt"

– Jag är lite förvånad. Men samtidigt är det väldigt tidigt och kanske dyker fler upp senare under dagen, säger Hanny Ahmed Ali, en av de som valt att ställa klockan tidigare för att ta sig till Nordstan.

Handläggaren Hanny Ahmed Ali, 26, lockades till premiären dels för modet men också för butikens erbjudanden. Bild: PER WAHLBERG

Att man enkelt kan ta del av Kenzas modekollektion online är en annan förklaring siar de andra i den sparsmakade kön.

Närmare klockan sju och ytterligare ett par personer har anslutit. För Hanny Ahmed Ali var det modebutikens erbjudanden som avgjorde den arla shoppingutflykten.

– Om man handlar för 500 kronor får man en "goodiebag" (en presentpåse) på köpet till ett värde av 1000 kronor. Sedan har de säkert bättre rabatter i butiken än på nätet.

För Hanny och de andra fansen handlar det också om att det är just Kenzas kläder som säljs. Hennes varumärke och det faktum att kollektionerna är små vilket gör plaggen mer exklusiva.

Reklamkampanjer och samarbeten

När butiken öppnar har ett 20-tal personer dykt upp. Ballonger, reaskyltar och Kenzas ansikte pryder lokalen. Men någon Kenza går inte att hitta.

Att bloggaren har tvingats göra allt fler samarbeten och reklamkampanjer på senare tid, vilket hon själv skrivit om i inlägg på Instagram känner Hanny delade känslor inför.

– Det har blivit väldigt mycket kampanjer, särskilt om man som jag följer flera bloggare samtidigt. Det blir tjatigt, säger Hanny Ahmed Ali.

LÄS MER: Black Friday – nu slåss handeln och miljörörelsen om kunderna

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.